pondělí 4. ledna 2021

Ohlédnutí za rokem 2020

Rok 2020 utekl jako voda a my přivítali ten další. Všichni jsme prožili své, ať už karanténu, různá nařízení a zákazy, strach o své blízké nebo práci v home office. Covid-19 nám zkrátka zahejbal životem tak, jak jsme nechtěli a jak jsme si ani neuměli představit. My knihomolové však máme jednu výhodu. Knihy 💜 Kdykoliv a kdekoliv se dokážeme ponořit do děje. Nejlépe s horkým čajem nebo lahodnou kávou ☕ či vínem 🍷a něčím dobrým na zub 🍰 S novým rokem snad přijde něco dobrého. Něco, co nás rozveselí a my už se nebudeme muset bát vystrčit nos z domu (i když ne u všech to platí). Doufám, že znovu začneme žít své životy tak, jak jsme byli zvyklí. A každému přeji pevné zdraví, neboť to je vlastně to nejdůležitější! 😉

Dnešní článek je však o něčem jiném. Ráda bych se ohlédla za minulým rokem a mohla tak plně nastartovat ten následující. Své nové čtenářské cíle a výzvy.

V roce 2020 jsem přečetla 57 knih. V Knižní výzvě 2020, kterou pořádala Ells, jsem si stanovila 60, tudíž o 3 knihy mi to uteklo. Rozhodla jsem se tedy, že i v té letošní Knižní výzvě 2021 zůstanu u stejného čísla. Nových knih jsem si pořídila 48 (27 recenzních výtisků a 21 koupených). A v rámci koronaviru jsem do knihovny zašla jen 5x. Díky tomu jsem se ale mohla naplno věnovat svým kráskám 😀

Mimo jiné jsem se ještě účastnila Čtenářské výzvy 2020 na Databázi knih. I letos se jí chci zúčastnit. Své tipy na různá témata si už vlastně můžete přečíst pár týdnů zpátky. A jaká témata jsem splnila v té minulé?

  1. Kniha, jejíž autor letos oslaví (oslavil) kulatiny - Kráva nebeská
  2. Kniha, která má v názvu den v týdnu - ...
  3. Kniha, jejíž hlavní postava má vaše vysněné povolání - Knihkupectví na Bylinkovém náměstí
  4. Kniha, která má na obálce květinu - Devět tváří tebe
  5. Kniha, jejíž hlavní hrdina trpí psychickou poruchou - Tiché roky
  6. Kniha, která vás zaujala svým názvem - V zajetí vlčích máků
  7. Kniha o holokaustu - ...
  8. Kniha s názvem vystihujícím vaši osobnost nebo náladu - Němý křik
  9. Kniha, jejíž první věta začíná zájmenem - Slepá mapa
  10. Kniha autora, od kterého jste ještě nic nečetli - Muž, který už nikdy nebude spát vedle mě
  11. Kniha autora, který získal cenu E. A. Poa - ...
  12. Kniha, která je na Databázi knih v době čtení méně než 20x v Přečtených - Náledí
  13. Kniha od dánského autora - Žena v kleci
  14. Kniha básní - Havran 
  15. Kniha, jejíž obálka se vám nelíbí - Čas ztracených holubic
  16. Kniha, která má v názvu slovo “aneb“ - Čtyři muži na vodě aneb Opilé banány se vracejí
  17. Kniha, ve které se odehrává svatba nebo pohřeb - Smrt jako umění
  18. Kniha, jejíž název je na obálce červenou barvou - Komu hlava sejde
  19. Kniha poprvé vydaná v roce 2020 (nová kniha) - Noční návštěva
  20. Kniha, která nesplňuje ani jedno z předešlých témat letošní výzvy - Úplně cizí lidé

V pravém sloupci mám kolonku Čtenářské plány 2021. Za loňský rok jsem toho stihla proškrtat opravdu hodně. Z povinné četby jsem přečetla 4 knihy, dočetla Freyja & Huldar a otevřela první díl Případy oddělení Q od Jussi Adler- Olsena. S Jussim hodlám pohnout a místo Huldara dávám na seznam Případy Kim Stoneové, kde mě čeká už 4. díl. Také nesmím opomenout Vlčici Kroanu, která mě svým prvním příběhem pohltila. Autorky jsem proškrtala 3: Sofi Oksanen, Alenu Mornštajnovou a Liane Moriarty. Sofi Oksanen tu ale nechám, neboť koncem roku jsem si pořídila novinku Psí park. V průběhu roku se však mé čtenářské cíle mohou změnit.

Teď k těm nejlepším a nejhorším knihám za rok 2020. Jako svou TOPku uvedu pětici knih, které mě vcucly do děje, a mě nezajímalo nic jiného, než příběh. Jsou to: V mysli vraha (RC), Náledí (RC), Vlčice (RC), Útočiště (RC) a Zlatá klec (RC). Všechny zmíněné knihy dosáhly nejvyšší počet hodnocení. Těch knih je samozřejmě více, ale ty se mi líbily jinak.
Další pětice knih, které představím, mě zaujaly jinak. Také se mi velmi líbily, ale měly pro mě jinou hodnotu. Takovou, která měla hlubokou myšlenku, dlouho jsem na danou knihu vzpomínala, rozplakala mě nebo rozveselila. A na tyto knihy jsem měla si největší štěstí, protože vybrat ty nej je opravdu oříšek. Tiché roky (RC), Med v hlavě, marmeláda v srdci (RC), Pozdě v listopadu (RC), Moje motýlí zahrada (RC), Láska ve světě lichých ponožek (RC).
A ty nejhorší? Ty, které mě nudily od začátku až do konce, měly nesmyslný nebo zbytečně omáčkový děj nebo mi hlavní postavy byly nesympatické? Na ty jsem takové štěstí neměla. Smrt jako umění (RC), Všechno je lež (RC), Kouzelný ostrov (RC) a Neviděla jsem tě přicházet (RC).
Také bych ráda zmínila, že jsem 14. září změnila adresu blogu. Občas mě přepadne, že bych se přestěhovala na jinou doménu, ale nakonec od toho vždy upustím. Každopádně, blog už není Údolí rozmanitosti, ale Knižní údolí. Změnila jsem to i v www adrese.

To bylo asi vše. Své nej z roku 2020 jsem sepsala a budu moc zvědavá, jaký rok bude tento. Kolik přečtu knih? Dobrých či špatných? Splním některou z výzev? A proškrtám své Čtenářské plány? To vše ukáže až čas.

Ráda bych Vám všem popřála jen to nejlepší do nového roku a knihomolům šťastnou ruku při výběru knih! 😀

4 komentáře:

  1. Moc hezky pojaté shrnutí. Koukám, že ti výzva utekla opravdu o maličký kousek... :) Tenhle rok ro bude určitě lepší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) To ano, utekla opravdu jen o kousek. Třeba se mi tento rok povede lépe :)

      Vymazat
  2. Pěkné shrnutí..
    Na podobný článek se chystám, tak snad brzy ho sepíšu...
    V loni jsem se na bilanci roku 2019 chystala tak dlouho, že nakonec nebyla vůbec sepsaná :-D :( :( :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :)
      Ráda si počkám. Tyto shrnutí mám ráda. Člověk si projde a zavzpomíná, co všechno za ten rok stihl. Nebo čeho dosáhl :)
      To znám. Také někdy plánuji a plánuji, až se k napsání nakonec nedostanu..

      Vymazat

Děkuji za Váš čas strávený čtením příspěvku a případným komentářem :)