čtvrtek 10. prosince 2020

Recenze ✩ Láska ve světě lichých ponožek ✩ Marie Vareille

Autor: Marie Vareille
Originální název: La vie rêvée des chaussettes orphelines
Přeložila: Hana Davidová
Nakladatelství: Metafora; edice 7lásky (svazek 14)
Rok a místo vydání: 2020, Praha
Vazba knihy: brožovaná
Počet stran: 352
Zdroj: moje knihovna
1. vydání
ISBN 978-80-7625-139-7

O knize:
Alice se řídí jasnými pravidly. Vždy chodit včas, ve všem mít pořádek, nikdy na nic nezapomenout a vše provést včas. Po tragické události se však uchyluje do ústraní a rozhodne se vycestovat do Francie, kde bude hledat nové útočiště. Ale i přes výbornou kariéru ve finančnictví jak v Londýně, tak v New Yorku, v Paříži nemůže najít práci. Nakonec přichází do malé rozjíždějící se firmy, která vyvíjí aplikaci na hledaní ztracených ponožek. I přesto, že tomu tak úplně nevěří.

Ze své bubliny nehodlá vylézt ani zde, ale její kolegové jsou neoblomní, někdy hluční a šéf start-upu až moc familiární. Nakonec se podvoluje a zjišťuje, že nemusí být vše tak, jako doposud. A že i její kolegové mají své tajemství, trápení a nemusí být na vše sama.

Můj názor:
Marie Vareille mě okouzlila svou první knihou Někdy je hezké, že mě miluješ. Láska ve světě lichých ponožek tak neunikla mé pozornosti. Nakladatelství Metafora ji navíc zařadila jako čtrnáctou v pořadí v edici 7lásky.

„Fuck, Alice!“
Jeremy se okamžitě zarazí, vypadá zmateně. Zatvářím se nechápavě a nevím, jestli mu to mám vysvětlovat, mám se mu omlouvat, nebo předstírat, že s tím nemám nic společného. Když Zoé vidí tátův výraz, přičinlivě ho poučí:
„To znamená americky ‚nazdárek‘, to mě naučila Alice. Ale moc lidí to neví.“
Kniha je rozdělena na několik sekcí, jako Podzim 2018 nebo Léto 2019. Hlavní hrdinka nám vypráví o svém životě, jak osaměle žije a nehodlá si nikoho pustit k tělu. K tomu tu máme Alicin deník, kde si kdysi zapisovala své nejniternější myšlenky ohledně svého přesvědčení, naděje a snu. K tomu sem tam nějaký dopis či mail. Díky tomu je kniha velmi čtivá a chytlavá.

Alice, hlavní hrdinka, má tajemství, které nikomu nechce prozradit. Ani čtenáři, takže si jen můžeme lámat hlavu, co se tehdy stalo. Vypozorujeme jen, že provedla něco své sestře a až později, s posledními stránkami, nám dochází, co se vlastně stalo. Aby všemu unikla, rozhodla se odcestovat do Paříže, rodného města její mámy. Nikoho zde nezná, a tak si musí najít bydlení i práci. Přestože vývoj aplikace na hledání lichých ponožek není zrovna něco, v co by věřila, rozhodla se do rozjíždějící se firmy nastoupit.
„Zaprvý, že celej den si děláme hlavu s něčím, na co si za rok ani nevzpomeneme, a můžu ti říct, že z celoživotního pohledu to nemá sebemenší cenu. A zadruhý, že dožít se stáří je šance, která není pro všechny, takže věci, co v životě opravdu chceme udělat, plány, na kterejch nám záleží, nesmíme odkládat, protože nikdy nevíme, kdy to skončí.“
Alice je uzavřená osoba. S nikým nechce komunikovat, s nikým nechce chodit a nechce ani žádné přátele. Má však psychický problém, který sama nevyřeší. Navíc stačí jakákoli nepatrná zmínka, vzpomínka, píseň nebo vůně, kdy by si okamžitě vzpomněla na svou sestru a přepadá ji záchvat úzkosti. V Alicině deníku se dočteme spoustu věcí o její sestře Scarlett. Jaká byla jako dítě, jaké měli dětství, kde vyrůstaly a jaké měli sny.

V Alicině životě hraje velikou roli i hudba. Na konci knihy najdeme pak Scarlettin seznam geniálních písniček, které začínají pomalu a pak se zrychlí. Třeba Lithium od Nirvany, Don’t Speak od No Doubt nebo Basket Case od Green Day. Všechny jsem si pustila a spousta jich je opravdu geniálních. A jako zpestření celého příběhu je to skvělý tah.

Už první stránky mě vtáhly do děje a nehodlaly pustit. Marie Vareille píše opravdu dobře. Poutavě, zajímavě a místy napínavě. Co se skutečně stalo? Jak moc je to zlé? A dosáhla Alice svého snu? Kde je její přítel Oliver? A do koho se zamiluje v Paříži? Spousta otázek, které jsem postupně rozlouskla, než je autorka stačila říct. To však nevadilo, neboť to byl skvělý čtenářský zážitek.

Bodování:
Za recenzní výtisk děkuji Nakladatelskému domu Grada! Knihu si můžete zakoupit zde.

6 komentářů:

  1. Tahle kniha je opravdu úžasná. V podstatě ve všem s tebou souhlasím. :) Opravdu hodně mile mě překvapila...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marie Vareille psát rozhodně umí. Tahle její knížka mě upoutala hned na začátku a nepustila až do poslední stránky :)

      Vymazat
  2. Láska ve světě lichých ponožek byla příjemným překvapením.. dokonce se přiznám, že i slzičky ukáply.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I mě ukápla slzička. Závěr knihy mě až ochromil. Někdy se k ní určitě ráda vrátím :)

      Vymazat
  3. Hezky napsáno, kdybych knihu už neměla přečtenou, tak bys mě na ni stoprocentně nalákala! Byla opravdu působivá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) To ano, byla. Jsem z ní nadšená a ještě teď si na ni vzpomenu. Snad bude vydána další autorčina kniha :)

      Vymazat

Děkuji za Váš čas strávený čtením příspěvku a případným komentářem :)