sobota 4. dubna 2020

Recenze ✩ Všechno je lež ✩ Michelle Sacks

Autor: Michelle Sacks
Originální název: All the Lost Things
Přeložil: Milan Lžička
Obálka: Dominika Whistler
Nakladatelství: Cosmopolis
Rok a místo vydání: 2020, Praha
Vazba knihy: vázaná s přebalem
Počet stran: 264
Zdroj: moje knihovna
1. vydání
ISBN 978-80-271-2850-1

O knize:
Dolly Rustová, sedmiletá holčička, si hraje doma na zvěrolékařku, když ji táta popadne a rozjedou se za dobrodružstvím. Dolly je nadšená, dobrodružství zbožňuje a tátu bude mít jen pro sebe. Jen oni dva. Vše je něco nového, vzrušujícího. Každá zastávka, každá pumpa, každé zakoupené jídlo i pití. Prostě všechno. Když však cesta trvá déle, než by se mohlo zdát normální, Dolly začne pochybovat a ptá se otce, kdy už konečně dorazí na ono dobrodružství. A jestli v pondělí stihne školu. A jak začnou projíždět jedním státem za druhým, začne přemýšlet, zda se ještě vrátí domů a zda ještě někdy uvidí maminku.

Můj názor:
Všechno je lež je druhá kniha od jihoafrické spisovatelky Michelle Sacks. Její první kniha V dobrém i zlém byl dobrý počin a v mnohém mě překvapil. Byla jsem tedy zvědavá na její druhý kousek. Zajímalo mě, jak si autorka vedla tentokrát a zda se v budoucnu máme na co těšit. I tuto knihu vydalo nakladatelství Cosmopolis.
Občas je důležitější, co zůstalo za námi, než co máme před sebou.
Kapitoly jsou pojmenovány dnem v týdnu, takže se dočteme o událostech každého dne, od rána do večera, od soboty do příští soboty. Zajímavostí je, že vše máme z pohledu dítěte, sedmileté Dolly.

Zpočátku bylo zajímavé vše sledovat očima malé Dolly, kdy jela s tátou za dobrodružstvím. Dolly je chytré a vnímavé děvče, neustále nám svou chytrost připomíná. Však pančelka Ellisová jí to při každé příležitosti říkala. Dost často skáče od jedné myšlenky ke druhé a pořád něco vysvětluje. Třeba proč je její maminka slavná nebo proč je plná truhla tajností a proč ji nemůže nikdo najít. Některá slova jsou napsána velkými písmeny, pro jejich zvýraznění nebo důležitost, očima malé Dolly. Po čase holčičce však dojde, že na tomto výletě není něco v pořádku.
Viděla jsem pána, který se s igelitovým pytlíkem na ruce shýbl pro hovínko po svém pudlovi, a měla jsem radost, že se chová zodpovědně, protože každý ví, že KDYŽ SE PES VYKAKÁ, MĚL BY PO NĚM MAJITEL UKLIDIT. Až budu mít pejska, vycvičím ho tak, aby si svoje hovínka sbíral sám a já na ně nemusela sahat, protože to by byl hnus a určitě by mi pak celý den smrděla ruka a nikdo by si se mnou ve škole nechtěl hrát.
Dolly se nesmírně těší na dobrodružství, za kterým jí její otec veze. Ale nejen na ono dobrodružství, které je navíc tajemství. Po celou dobu má totiž svého vytíženého otce jen pro sebe. A ona si ho hodlá užít. Její maminka má před ním tajemství, které Dolly schovala do tajemné truhly a neustále na ně vzpomíná. I na "VÍŠ KDO". Když ale začnou projíždět jedním státem za druhým, Dolly začíná docházet, že tu není něco v pořádku. Neustále se ptá po mamince, a kdy se vrátí do školy. Vždyť tolik toho zamešká! Zajímavé je, jak se s tímhle vším vypořádává. Její plastová hračka v podobě koníka jménem Clemesta je její oporou. A skrze tuto hračku opomíná jiné věci a posouvá je dozadu do povědomí. Skvěle promyšlené, co se týče dětské psychiky.

Jak jsem psala, zprvu se kniha četla dobře. Mnohdy byla i vtipná. Jenže postupem několika stránek to začalo být nudné, až otravné. Ztratilo to počáteční šmrnc a upadalo do stereotypu. Kdyby neměla kniha tak málo stránek, pravděpodobně bych ji nedočetla. Dle mého sem mohla autorka zapojit i Dollyina otce, jeho myšlenky a činy. Kniha by byla určitě zajímavější, kdyby se tato dvojce střídala. A my bychom porovnávali, jak si v této situaci poradí sedmiletá holčička a její otec. Závěr knihy pro mě byl i nebyl překvapením. Jednu věc jsem tak trochu očekávala, ale skutečný důvod, proč se na tuto pouť vydali, byl… Šokující.

Nechtěla bych nikoho odradit, věřím, že někomu by se kniha mohla líbit. Já ji však hodnotím jako hodně slabou.

Bodování:
Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Cosmopolis, které spadá pod nakladatelský dům Grada Publishing! Knihu si můžete zakoupit zde.

6 komentářů:

  1. Podle toho co o knize vím, jsem čekala něco podobného, jak píšeš ty. První autorčina kniha by mě zajímala víc. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A také byla o hodně lepší. Škoda, že mě tato zklamala :(

      Vymazat
  2. První kniha byla stoprocentně lepší :-) Všechno je lež mi přišla místy zbytečně zdlouhavá, a takhle zpětně se divít jak jsem tu malou holčinu jako vypravěčku mohla vydržet :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To rozhodně ano. Byla zbytečně dlouhá, zbytečně moc omáčky a přitom měla našlápnuto dobře..

      Vymazat
  3. Škoda, že tě kniha nezaujala, tak jako autorčina prvotina. Já nečetla ani jednu, ale mezi touhle knihou a Smrťákem jsem vybírala, a soudě podle tvé recenze a hodnocení (stejného jako já dala 3
    knize Sofie, Smrťák a já), tak je to asi prašť jako uhoď. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Od knihy jsem očekávala více a ve výsledku mě zklamala. A to měla dobře našlápnuto. Ale četla jsem hodně kladných reakcí, tak mi třeba jen nesedla...

      Vymazat

Děkuji za Váš čas strávený čtením příspěvku a případným komentářem :)