Recenze ✩ Moje motýlí zahrada ✩ Elke Schwarzer

Přeložila: Lucie Rybová
Nakladatelství: Grada Publishing
Rok a místo vydání: 2020, Praha
Vazba knihy: brožovaná
Počet stran: 128
ISBN 978-80-271-1770-3

Existuje nepřeberné množství druhů motýlů. Nejen že jsou krásní, ale i velmi užiteční. Spolu se včelami se podílejí na opylování, a tím pomáhají přirozenému koloběhu života. S rozrůstajícími městy jich je však stále méně. Pojďme je tedy přivést zpět na naše zahrady. Kniha nabízí spousty rad a tipů, které rostliny jsou vhodné a jaké motýly nalákají. Naleznete tu tipy i na rostliny, které vyžadují málo místa nebo jaké se hodí na balkon.

Nakladatelství Grada letos v létě vydalo knihu Moje motýlí zahrada, kterou napsala Němka Elke Schwarzer. Jedná se o skvělého pomocníka, pokud chcete udržet motýly v přírodě, nejlépe pak na Vaší zahradě.

Pokud motýlům svou zahradu trochu zútulníme, a ještě k tomu nabídneme rostliny pro jejich housenky, učiníme svět o trochu lepším a barevnějším.

Tahle kniha rozhodně nezaujme jen svou nádhernou obálkou, ale i svým účelem. Autorka se nám pokusila přednést svůj názor, své myšlenky a pocity, proč je tak důležité udržet v přírodě motýly. A nejen ty. Vždyť kolik rostlin, bylin, keřů a stromů v období květů je pastvou pro včely, čmeláky a vosy. A přiznejme si, kolikrát jsme se pozastavili jen kvůli bzučení a obdivu těchto užitečných tvorů? Já nesčetněkrát.

Kniha je rozdělena na čtyři části: Zahrada pro motýly, Potřeby motýlů, Rostliny pro housenky, Medonosné rostliny. Závěrem tu pak najdeme užitečné tabulky a rejstřík pro lepší vyhledávání. Je vidět, že si Elke Schwarzer s knihou opravdu vyhrála a její smysl je pro ni důležitý. Dopodrobna nám popsala naše nejčastější motýly. Jejich charakteristiku, jejich vývoj od kladení vajíček přes larvy a housenky až po dospělé jedince. Nechybí ani poučení o housenkách. Obeznámí nás s vhodnou rostlinou pro každého motýla, její tipy a postřehy. K tomu tu najdeme přenádherné fotografie, které celou knihu skvěle doplňují. Každý motýl tak má svou dvoustranu, neboť jeho detailní fotka je přes jednu celou. Nejvíce mě zaujali Otakárek fenyklový a Ohniváček černokřídlý. Na ty jsem se nemohla vynadívat.

Barevní motýli jsou celebritami mezi hmyzem a vždy se dočkají radostného přivítání.

Cílem této knihy je udržet zdravou přírodu. Jenže pokud nevíme, které rostliny jsou pro dané motýly vhodné, celá snaha je pak na nic. Takže i rostlinám tu dala spoustu prostoru. Najdeme tu třeba Lichořeřišnici větší, Fenykl obecný, Třemdavu bílou, Trnku obecnou nebo Topolovku růžovou. Je jich tu samozřejmě daleko více a je opravdu z čeho vybírat. Opět se dozvíme o jejich charakteristice, odrůdy, době sázení nebo přesazování, období květů nebo jaká je vhodná půda či umístění. Spousta rostlin je léčivých, takže i v tomto směru jsou užitečné. Samozřejmě nechybí fotografie. Mě osobně některé zaujaly natolik, že už teď vím, kam na zahradu je v budoucnu umístím. A některé mou zahradu dávno zdobí.

Moje motýlí zahrada je určena hlavně zahradníkům a milovníkům těchto krásných stvoření. Já si z ní mnohé odnesla a víc jsem si jich začala všímat. I housenek. Jen bych uvítala více motýlů, přece jen jich je zdaleka více.

Za recenzní výtisk děkuji Nakladatelskému domu Grada! Knihu si můžete zakoupit zde.