Recenze ✩ Náledí ✩ Carin Gerhardsen

Přeložila: Helena Matocha
Obálka: Edward Feldek
Nakladatelství: Matefora
Rok a místo vydání: 2019, Praha
Počet stran: 376
ISBN 978-80-7625-066-6

Cesta okolo vápencového lomu u Madvaru je v zimě velmi nebezpečná. Milenecký pár, který svůj vztah tají, se rozhodl zaparkovat právě tam, na nedaleké vedlejší cestě, aby je nikdo nespatřil. Jenže jiný řidič v nevlídném počasí, kdy padající sníh okamžitě namrzal a silnice se tak stávala jedno velké kluziště, nezvládl řízení. Nikdo nikoho neznal a jeden člověk zemře. Nikdo však nic nehlásí, nikdo o ničem nic neví. Nikdo mrtvému nepomůže. A jen jeden člověk může o několik let později vše odhalit. Není ale cena za prozrazení příliš vysoká? A jaká skutečnost ji pohání dopředu?

Už ani nevím, proč jsem si vybrala zrovna Náledí od Švédky Carin Gerhardsen, kterou mi minulý rok nabídla Šárka z Grady ke zrecenzování. Asi abych si navodila mrazivou zimu, která u nás už několik let nepanuje a po které je mi smutno. A že z obálky ona mrazivá zima na nás přímo "křičí". Díky anotaci jsem očekávala drastický příběh s šíleným vrahem, kdy i mě bude tuhnout krev v žilách a nejen díky zmíněné zimě, ve které se děj částečně odehrává. Místo toho to bylo tichého, psychologického rázu. Je to o tolik horší?
…když všechno přikryl sníh
Kniha je rozdělena na sedm částí a obsahuje sedmdesát osm kapitol. Všechny jsou velmi krátké a každá je nadepsána jménem jedné z hlavních postav, které se daná kapitola zrovna týká. Sejdeme se tedy se Sandrou, Janem, Kerstin a Jeanette. Děj se navíc odehrává ve dvou časových úsecích. V přítomnosti 2018 a pak před čtyřmi lety. Tedy lednu a únoru 2014, kdy se tragédie stala. Každá část navíc začíná novinovým výstřižkem nebo oznámením úmrtí. Autorka nám tak předestřela, o čem zrovna budeme číst.

S prvními kapitolami jsem byla trochu na vážkách. Až o několik stránek dále mi začínaly docházet souvislosti. A když už jsem si byla téměř jistá, co se toho mrazivého dne skutečně událo, autorka vymyslela další bod nebo situaci, z které jsem měla oči navrch hlavy, a mě bylo jasné, že to tak jednoduché nebude. Carin Gerhardsen si skvěle pohrává se čtenářovou myslí a díky krátkým kapitolám a přeskakováním od jedné hlavní postavy ke druhé, nikdy nevíte, co bude následovat dál. Samotné postavy jsou záhadné a postupně je nám odhalována jejich totožnost a činy. A právě to mě na celé knize bavilo asi nejvíce. Každá novinka byla pro mě překvapení a s napětím jsem očekávala tu další.

Každá postava měla nějaké tajemství, se kterým se těžko smiřovala. Někdo padl na dno a někdo nechal vše plynout. Když se Sandra díky čisté náhodě dozvěděla některé okolnosti před čtyřmi lety a zbytek jí pak došel, bylo mi jasné, že tu nepůjde o čistou hru. Musí však zemřít další lidé? Co všechno musí člověk podniknout, aby se dobral pravdě? Aby zavládla spravedlnost?
Možná nemusíme začít truchlit tak ostošest. Nechme si to na chvíli, až budeme vědět, že máme ke smutku důvod.
Kniha je spíše psychologická a postavy jsou perfektně vyobrazeny. V podstatě všechny jsem si oblíbila a fandila jim až do konce. Vyjma teda té jedné. Najdeme tu spoustu emocionálních pocitů a vypětí. Nechybí však pomsta a intriky. Protože to, k čemu se v knize schyluje, není jen tak. K tomu potřebujete pořádnou dávku odvahy a sama nevím, jak bych se za daných okolností zachovala já. A když se "honba za pokladem" vyhrotila, mé splašené srdíčko mi málem vyskočilo z hrudi.

Jak už to u thrillerů a detektivních příběhů bývá, i zde jsem hledala pachatele a rozplétala zápletku, ještě než se hlavní postavy posunuly o krok dál. Zhruba do tři čtvrtě knihy jsem byla pokaždé vedle, neboť Carin tak úžasně zamotala postavy, že vážně až do poslední chvíle netušíte, kdo je kdo. Ale pak mi spousta věcí docvakla a měla jsem pravdu. Svým způsobem jsem byla trošičku zklamaná, protože jsem až do poslední chvíle nechtěla vědět, co se vlastně stalo. Přesto jsem nadšeně otáčela další a další stránku.

Jestli jsou všechny autorčiny knihy tak dobré, jako tato, nebudu váhat ani vteřinu. Byl to znamenitý příběh plný napětí, skvěle vymyšlené zápletky a tolik nečekaných zvratů… Pokud jste o knize doposud neslyšeli, nevadí. Vždy se po ní můžete poohlédnout a věřte mi, nebudete litovat. A pokud ji už máte doma, tak neváhejte.

Za recenzní výtisk děkuji Nakladatelskému domu Grada! Knihu si můžete zakoupit zde.