pondělí 13. listopadu 2017

Celkové zhodncení série ✩ A dne sedmého... ✩ Paulo Coelho

!! Než se pustíte do čtení, ráda bych Vás upozornila, že tu mohou být (a určitě budou) zveřejněny nebo vysvětleny zápletky z celé série, nebo-li SPOILERY. Proto zvažte, zda to budete číst. Toto je souhrn nad celou sérií. !!
Úvodem…
Jak už jsem se zmínila v jedné z recenzí, tuhle sérii jsem začala číst jen díky knize Veronika se rozhodla zemřít. Protože nemám ráda cokoliv rozečteného a vše musí jít popořadě, nebylo nad čím dumat ani zde.  

V kostce

U řeky Piedra jsem usedla a plakala: Pilar je zhrzená láskou a začne hledat cestu zpět a poznávat dosud nepoznané.
Veronika se rozhodla zemřít: Veronika po spáchání sebevraždy se probrala v psychiatrické léčebně a po nabrání sil se rozhodne znovu žít, ale cesta ven není jednoduchá.
Ďábel a slečna Chantal: Chantal se musí rozhodnout, co je správné a co špatné a co všechno se dá obětovat pro pár zlatých cihel. 
Moudrý je moudrý jen proto, že miluje. A ten, kdo je hloupý, je hloupý jen proto, že si myslí, že lásku může pochopit. (U řeky Piedra jsem usedla a plakala)
Mé myšlenkové pochody
Série A dne sedmého…, která by ani nemusela být sérií, se skládá ze tří knih: U řeky Piedra jsem usedla a plakala, Veronika se rozhodla zemřít a Ďábel a slečna Chantal. Každá kniha je jedinečná a jiná. Každá kniha má svůj vlastní příběh, své vlastní postavy, svoje vlastní místo děje. A přece mají něco malinko společného. Ale veskrze, když si vybereme jakoukoliv knihu a pak zase jinou, nepocítíme, že bychom to četli zpřeházeně.

Také bych ráda zmínila přebaly knih. Všechny díly jsou z nakladatelství Argo a nikdo by si je neměl splést. Pokud jste viděli aspoň jednu jedinou, zaručeně poznáte i ty další Coelhovi knihy, aniž byste četli název. Každý přebal je jiný, a přesto si jsou tak podobné. Neuměle nakreslené, osobité a zvláštní. Na každém ze tří obálek je postava, žena, která ztělesňuje hlavní hrdinku příběhu, a která nám předestře obsah. Mě se ale tyto přebaly nelíbí, jsou až moc ošklivé a neosobní. Bohužel.
Přestože se příběhy odehrávají v jiných částech světa a s úplně jinými lidmi, vtírá se otázka, co mají tyto tři díly společného. Proč je to série neboli trilogie? Ať jsem nad tím dumala, jak jsem dumala, na nic kloudného jsem nepřišla. Snad jen, že každý příběh nám dokazuje, že lidé jsou nevyzpytatelní a my můžeme jen hádat, jak bychom se zachovali my sami v takových situacích. Také jsem si všimla, že se všechny tři díly odehrávají v jednom týdnu, tedy sedmi dnech a ono to celé se jmenuje A dne sedmého… Sedmý, a tedy poslední den, se odehrají události, které tím vším zamotají, a buď souhlasíme s rozhodnutími hlavních postav, nebo nad nimi kroutíme hlavou. Myslím, že pokud toto měl Coelho na mysli, tak se mu to povedlo na výbornou.
Všichni jsme tak či onak blázni.  (Veronika se rozhodla zemřít)
Paolo Coelho je autor, kterého buď čtete s nadšením nebo se mu vyhýbáte. Není nic mezi tím. A právě takto to je i s těmito knihami. Každá kniha nám něco málo dá, ale každý si to něco musí najít sám. Já sama jsem si oblíbila Veroniku, protože už jen ta myšlenka je parádní. Každý je svým způsobem blázen a šílenec, ale každý jedinec to dokáže jinak. A navíc, neustále se mi vkrádá myšlenka, že stihnout během sedmi dní se dá neskutečně moc…

Postavy
Pilar:
Pilar je mladá žena, která měla hezké dětství. Jenže i ona poznala druhou stránku lásky a nešťastná láska dokáže zamotat lidem hlavy. Díky jejímu příteli z dětství pochopí, že nikdy nic není zahozeno a může vše změnit. Od základů. Její příběh nám ukazuje, že i my nemusíme plakat nad svým osudem, ale hrdinně se chopit šance a něco udělat. Z Pilar se stane nebojácná dívka, plná elánu a naděje a začne věřit, že život může být i veselý.
Veronika:
Veronika je zkroušena svým životem a spáchá sebevraždu. Jenže díky dopisu, který zanechala, byla po záchraně odvezena do psychiatrické léčebny, kde záhy zjistí, že ona je tam nejvíce při smyslech. Vtírá se myšlenka, kdo dokáže určit, kde je ona hranice mezi normalitou a šílenstvím. Veronika nabere síly a pochopí, že život je vlastně krásný a začne bojovat za svá práva: práva odejít z léčebny. Jenže jde to, když už tam jednou skončíte?

Chantal:
Chantal je servírka v zapadlé vesničce. Její život je jednotvárný a nudný, do doby, než jí záhadný cizinec udělí úkol, při kterém se musí rozhodnout, jestli toho bude schopna či ne. Musí určit hranici, která je jasně stanovená, ale lehce překročitelná. Chantal bojuje sama se sebou a zpytuje svědomí a musí přijít na to, jaké má odhodlání.

Hodnocení jednotlivých knih
U řeky Piedra jsem usedla a plakala – 3 hvězdičky RC 
Veronika se rozhodla zemřít – 5 hvězdiček RC 
Ďábel a slečna Chantal – 4 hvězdičky RC
Chceš-li člověka ovládnout, vyvolej v něm strach. (Ďábel a slečna Chantal)
Celkové hodnocení
Pokud milujete Coelha, není o čem diskutovat. Tato série by Vám neměla uniknout. Ale když se s ním teprve seznamujete, bylo by dobré začít něčím jiným. Nepopírám, že Veronika se rozhodla zemřít není dobrá, ba právě naopak. Je výtečná. Ale já bych každou knihu doporučila jiným lidem. Protože ne každý si dokáže odnést to, co bylo napsáno. Já jsem toho jasným důkazem…

2 komentáře:

  1. Od Coelha jsem ještě nic nečetla, myslím, že je třeba na mít na knihu určitou náladu, která se mi zatím vyhýbala. :) Rozhodně bych si jeho knihy ale jednou chtěla přečíst.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě si přečti. Ale jak píšeš, na jeho knihy musí mít člověk náladu :)

      Vymazat

Děkuji za Váš čas strávený čtením příspěvku a případným komentářem :)