pátek 13. května 2016

Celkové zhodncení série ✩ Statek u černého jezera ✩ Mika Waltari

!! Než se pustíte do čtení, ráda bych Vás upozornila, že tu mohou být (a určitě budou) zveřejněny nebo vysvětleny zápletky z celé série, nebo-li SPOILERY. Proto zvažte, zda to budete číst. Toto je souhrn nad celou sérií. !!
Úvodem...
Cizince jsem poprvé otevřela na přijímačky na vejšku a měla jsem s ním problém. Povedlo se mi začíst až napotřetí a to kouzelné jsem v něm našla až po druhém přečtení. Plánuji obě dvě knihy přečíst znovu a najít v tom to další, co jsem zatím nenašla. Ale ještě chvíli si asi počkám, protože tu mám spoustu jiných knih a zatím na ně nemám až tak úplnou náladu. Ale už se jí přibližuji :)

V kostce
Příběh situovaný do venkovského prostředí. Tulák Aaltonen hledá práci jako čeledín a uchytí se na jednom odlehlém statku. Jeho práce není těžká a zastává ji skoro celou sám. Na statku jsou ještě starý hospodář Herman a hospodyně se svým mužem Alfredem, kteří na statek přišli o několik let dříve, aby její muž přestal pít.

V druhé knize se dovíme, jak za své činy bude hospodářka pykat. Ono zabít není jen tak, a tak spravedlnosti musí být učiněno za dost.
Jarní noc ji obklopila studeným tichem a země chladně odpovídala na kroky bosých nohou. V dálce ve vsi štěkal pes, nad skalami a černým jezerem se jako osten smrti zdvíhal srpek měsíce. A tak to bylo dobře. Žena klesla na chladnou zem a skryla tvář v klínu milosrdné tmy. A až po dlouhé, dlouhé chvíli rozechvěl klidný vzduch jarní noci tichý vzlyk. (Cizinec přichází)
Mé myšlenkové pochody
Mrazivá atmosféra a drsná finská krajina. Osamělá usedlost. Ubíjející život a vztahové neshody. Psychologické drama, které nenechá nic náhodě. Drsné, temné, smutné. Novela, která ve Vás zanechá silné pocity a začnete přemýšlet o věcech, které Vás doposud nenapadly.

Na tyto dvě knihy musíte mít náladu a hlavně být připraveni. Určitě to nemůže číst každý, v jakémkoliv věku. Buď jste dobře naladěni, nebo ne. Cizince řadím mezi těžkou četbu (ne úplně vysoko, ale už tam dosahuje) a musíte zapojit své mozkové závity. Dohra se mi četla podstatně lépe. Je prostě více čtivá. Nalezneme zde i několik popisů, ale některé jsou fakt pěkné.
Rozuzlení prvního dílu a vlastně vyřešení zásadního problému byl pro mě překvapením, ale ne až takovým. Každý své problémy řeší jinak a myslím, že tento nebyl zase tak strašným. Spíše byl zoufalý. Zoufalost z konce knihy na Vás dýchá. Zoufalost, neuskutečněný sen a touha v něco lepšího a krásného. Najdeme zde lásku a nenávist. Je psychologicky psaná, však každý zúčastněný má své vrtochy a každý z nich je jiný. Každý z nich přemýšlí a koná jinak. To je, myslím, velké plus.

Po přečtení Cizince jsem věděla, o čem Dohra bude a byla jsem napnutá, jak to s hlavní hrdinkou dopadne. Je fakt, že kdybych to četla obráceně, byla bych otrávená a zmatená. Vždyť bych přišla o to podstatné a krásné. Můžete to klidně přečíst obráceně. Návaznost tu není nijak velká, ale otázek byste určitě měli spoustu.
U Sillankorvy se náčelník Valkjärvi potkal s okresním lékařem. Doktor Oras byl již na odchodu a právě si zažlutlými, nervózními prsty zapaloval další cigáro.
„Proboha, snad mi nechystáš dalšího nebožtíka?“ řekl náčelník místo pozdravu. „To mi nedělej, je to už tak dost zamotaný případ. Můžu dovnitř?“
A ukázal hlavou směrem ke komoře, kam uložili hospodáře Hermana. (Dohra)
Postavy
Aaltonen:
Cizinec, který utekl od své nevěrné ženy a sám je pak ten, se kterým je nevěrná jiná žena svému muži. Je šikovný, chytrý a zdatný. Pracovitý a rozumný. Někde jsem četla, že má typicky finské vlastnosti. Nevím, co je na tom pravda, ale může to tak být. Dalo by se říct, že symbolizuje poctivého člověka.

Hospodyně:

Hospodyně je velmi silná žena. V životě to neměla jednoduché, a aby se její muž napravil, rozhodla se odstěhovat daleko od civilizace na osamocený statek, doufajíc, že tam její muž dojde k rozumu a přestane pít. Dokud nepřišel Aaltonen, neměla pro co žít a tak žila ze dne na den. Je velice rozumná a citlivá. A přesto tvrdá. Její proměna v něco krásného je zajímavá.
Alfred:
Ochlasta, který se musí protivit snad každému. Když má svoje dny, snaží se chytračit a všem musí dokazovat, jaký je dobrý chlap. Ale zdání klame. Byl mi protivný od začátku do konce a jeho osud mě vůbec nemrzel.

Starý hospodář Herman:
Herman je muž činu. Je rozumný, pořád silný a snaží se zastat dostatek práce. Snaží se hospodyni pomoct, co to dá. Dokonce, i když se stane krutá vražda. Herman symbolizuje moudrost a vědění. Vlastně díky němu Vám dojde, že se od starých lidí máme pořád čemu učit.

Hodnocení jednotlivých knih
Cizinec přichází - 4 hvězdiky RC
Dohra - 4 hvězdičky RC

Celkové hodnocení

Bylo těžké něco napsat, ale nakonec se povedlo. Dokonce jsem toho napsala víc, než jsem si myslela, že bych byla schopná. Snažila jsem se oprostit od knih a nepsat už psané (což se mi moc nepovedlo). Ale nakonec myslím, že to není nejhorší.

Jak už jsem psala, k těmto dvěma knihám se budu ráda vracet. Sice vždy po nějaké delší odmlce, ale bude to stát za to. Doufám, že v nich pokaždé najdu něco nového, co mě obohatí zase něco více a co mi vykouzlí úsměv na tváři. Myslím, že Cizinec patří mezi ty knihy, které můžeme zařadit mezi klasiku.  Dohra je takový příjemný bonus. Takže ano, chápete správně, tyto dvě knihy Vám určitě doporučuji. Jsem zvědavá, jaký názor si na ně uděláte Vy sami :)

Sečteno podtrženo, celkově dávám oběma knihám 4 hvězdičky.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za Váš čas strávený čtením příspěvku a případným komentářem :)