neděle 20. března 2016

Recenze ✩ Cizinec přichází ✩ Mika Waltari

Autor: Mika Waltari
Originální název: Vieras mies tuli taloon
Přeložil: Jan Petr Velkoborský
Obálka: Ján Petrovič
Nakladatelství: Knižní Klub
Rok a místo vydání: 2005, Praha
Vazba knihy: vázaná s přebalem
Počet stran: 144
Zdroj: moje knihovna
2. vydání
ISBN 80-242-1465-2

1. díl ze série Statek u černého jezera

O knize:
Muž jménem Aaltonen přijde do domu v jedné vesnici, kde bydlí tři lidé, kvůli práci. Doslechl se, že hledají nádeníka.

Hospodářka, která se stará o dobytek, je provdaná za Aflreda, který je alkoholik. Na tento statek se z Helsinek přestěhovali jen proto, aby se Alfred odnaučil pít. Jenže, i tady mu v tom nic nezabrání. I přesto má velké plány. Starý Herman, majitel pozemku, ženě ve všem pomáhá, i když už popadá dech. A nádeník jim přijde vhod.
Žena se posadila na víko bedny s dřevem, ruce položila do klína a zvedla pohled k Aaltonenovi. Vlasy měla nedbale sčesané z čela opáleného již jarním sluncem, na nohou hnojem potřísněné holínky, pohled jejích modrých očí byl vážný, neuhýbavý.
„Ten tam,“ řekla žena a kývla směrem ke komoře, „neznamená v tomto domě nic. Bude-li na vás zase někdy mluvit, dělejte, jako byste neslyšel. Co říká, neznamená nic, vůbec nic. Ať žádá, slibuje nebo vyhrožuje, tvařte se, jako když neslyšíte. Tak to bude nejlepší.“
Za necelý půlrok, co je Aaltonen u nich, se stala spousta věcí. Mezi hospodářkou a nádeníkem vzniklo silné pouto. Hospodářka je velmi silná a tvrdá žena a díky tomuto poutu jakoby pookřála. Ale Alfredovi se to nelíbí, ba dokonce začne bláznit, až nakonec vymyslí plán. Plán, jak se Aaltonena jednou provždy zbavit. Když se mu to povede, hospodářce se to nelíbí. A tak dojde k několika hrůzným činům…

Můj názor:
Moje první čtení Cizince? Bylo to těžké. Pamatuji si, že se mi do něj povedlo začíst až na třetí pokus. A měla jsem rozporuplné pocity. Až mnohem později, když jsem se začetla podruhé, mohu říct, že jsem docenila to, co jsem posledně postrádala. Rozhodně se mi líbil víc než napoprvé. Chvíli jsem přemýšlela, jestli mám dát tři nebo čtyři hvězdičky. Nakonec jsem se rozhodla pro čtyři. Tenkrát po prvním přečtení by získal jen tři.

Cizinec přichází je kniha, která se mi i napodruhé (obávám se, že už napořád) četla těžce. Některé pasáže jsem musela číst dvakrát a musela jsem se více soustředit. Přesto jako celek je to neuvěřitelné dílo. Kniha je plná emocí. Jen je každý musí najít sám. Láska, nenávist, samota, pobláznění, procitnutí… To vše a mnohem více se tu odehrává. Zbytek nechám na Vás.

Je velice zajímavé sledovat, jak ta silná a tvrdá žena, která nedává za žádných okolností emoce najevo, procitne a začíná pro něco žít…

Bodování:

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za Váš čas strávený čtením příspěvku a případným komentářem :)