Recenze ✩ Poprava ✩ Yrsa Sigurðardóttir

Přeložila: Hana Sichingerová
Nakladatelství: Metafora
Rok a místo vydání: 2021, Praha
Počet stran: 384
ISBN 978-80-7625-081-9

4. díl ze série Freyja & Huldar – zde mohou být zodpovězeny otázky z předešlých dílů!!

V lávovém poli, kterému se lidově říká staré popraviště, byl nalezen oběšenec. Zprvu nic neobvyklého, kdyby však v hrudi neměl zabodnut hřeb, kterým je připíchnut kus papíru. Policii je jasné, že má co dělat s vraždou a vrahem může být kdokoliv. Kdo ale mohl chtít zavraždit mladého, úspěšného a bohatého investora? S mrtvým je navíc spojen případ čtyřletého chlapce, který je nalezen v jeho bytě. Kde se tam vzal? A kde má rodiče?

Případ, který dostane do rukou Huldar a na pomoc je přizvána dětská psycholožka Freyja. Dokážou najít vraha, než bude další oběť? A co bylo napsáno na onom útržku papíru?

Yrsa Sigurðardóttir je svou sérií s Freyjou a Huldarem známá. Nejeden čtenář jí odolá, mnou nevyjímaje. Takže když vyšel čtvrtý díl, neváhala jsem ani vteřinu a okamžitě se chtěla začíst. Vždyť "královna islandské krimi" se jí neříká jenom tak.

Za utajené zločiny zaplatí krví
Hned na začátku knihy najdeme Průvodce výslovností jmen hlavních postav, což je naprosto perfektní. Pokud jste blázni do severské literatury a kultury vůbec, tato drobnost nadchne i Vás. Příběh se odehrává v pouhých třiceti čtyřech kapitolách a krásně odsýpá. Než se nadějete, máte po knize.

Tentokrát se Freyja s Huldarem budou potýkat s netradičním případem. V Gálgahraun, což je lávové pole nedaleko Reykjavíku, je nalezen mrtvý muž. Je oběšen a jeví se to jako jasná sebevražda. Proč by si ale do hrudi vrážel deseticentimetrový hřebík? Policie musí navíc jednat rychle, velmi brzy okolo těchto lávových polí pojede kolona z ministerstva zahraničí: hostí čínského ministra zahraničí.

Policie v bytě mrtvého najde malého chlapce, který netuší, jak se tam ocitl. Nezná celé své jméno. Neví, kde pracují jeho rodiče nebo kde bydlí. Jen že jeho maminka bude brzy rodit. Moc informací nezjistí a tak si na pomoc přizvou Freyju. Podivné také je, že se jeho rodiče po něm neshání. Freyja jako dětská psycholožka má spoustu zkušeností s malými dětmi a do tohoto čtyřletého chlapce vloží vše.
Chlapec znovu vypnul hruď, protože byl hrdý na to, že ovlivnil směr konverzace. „Jedna babička je Sísí a druhá je babi.“
Nebudeme zde řešit jen případ, ale i osobní životy hlavních postav. Freyja hledá nový byt, protože její bratr se vrátil z vězení a její neteř Saga je stále zamračená. A představa spolupráce s Huldarem se jí vůbec nezamlouvá… Huldar je neustále ve sporu s Erlou a navíc se snaží nějak urovnat rozepři na pracovišti. Pravda, dost nevhodně, ale účinně. Navíc mají v týmu novou posilu, Línu, která k nim přišla z akureyrijské univerzity na stáž. Její smysl pro pravidla, tvrdou práci, poctivost a nadšení dodá příběhu nový vánek.

Během vyšetřování, které není vůbec jednoduché, se dostaneme na samé dno. Kdo mohl chtít takto popravit úspěšného muže? Kdo mohl odcizit malého chlapce rodičům a proč si nic nepamatuje? Policie je bezradná, stejně tak Freyja a její kolegové. Navíc se zdá, že chlapec zažil něco zlého. Nitky vedou až na temná místa internetu, kam se obyčejný člověk nedostane. Kdo bude mít odvahu to prozkoumat? A co děsivého tam najde?

První díl asi jen tak něco nepřekoná, přesto i tato kráska je skvělé čtivo. Je napínavá, občas vtipná a nechybí tu ani staré dobré klasické vyšetřování, které mě moc bavilo. Vztah mezi Huldarem a Freyjou je opět napnutý a Erla se také hlásí ke slovu. A to dost urputně. Nová posila Lína mi svou vlezlou poctivostí přirostla k srdci a doufám, že své slovo bude mít i v dalších dílech. Takže knihu mohu jedině doporučit.

Za recenzní výtisk děkuji Nakladatelskému domu Grada! Knihu si můžete zakoupit zde.