čtvrtek 30. prosince 2021

Recenze v pár větách ✩ Král Lávra + R.U.R.

Občas se mi v práci naskytne trochu klidnější náplň a mě napadlo, že bych si mohla na telefonu přečíst nějakou knihu. Vzpomněla jsem si na Městskou knihovnu v Praze, která má spoustu e-knih. Přes tisícovku e-knih zdarma, které publikují na Databázi knih. Rozhodla jsem se tedy, že to zkusím.

Chtěla jsem něco klidného, nenáročného, krátkého. Něco, co mě zaujalo už dříve a co by mě mohlo bavit. Ani nevím proč, ale jako první jsem si pořídila Král Lávra a hned na to R.U.R. Klidné, nenáročné a krátké? Ó ano a jak čtivé. Nepředpokládala jsem, že bych pak psala recenzi, ale obě knihy mě tak zaujaly, že jsem se rozhodla zavést novou rubriku.

Recenze v pár větách.

Výstižné, že? V této rubrice se nebudu sáhodlouze rozepisovat, ale ráda bych zachytila své poznatky, pohnutky, pocity a dojmy i z takových drobností, jako je třeba Král Lávra a tomu podobné. Jen v pár větách uvedu, jak se mi kniha líbila, o čem zhruba je nebo proč jsem se ji rozhodla přečíst.

Proč? Protože i o takových drobnostech by byla škoda nehovořit. V mém případě napsat "pidi recenzi".

Karel Havlíček Borovský – Král Lávra

Vydáno:
Městská knihovna Praha (2020)
1. vydání originálu: 1854
Počet stran: 14
Zdroj: e-kniha
ISBN 978-80-274-0852-8

Lidová pověst, která je napsána formou básně. Myslím, že ani nemusím představovat. Toto známe ze školy snad všichni. Tak trochu satirická báseň je napsaná jen na třinácti stránkách a je velmi svižná, místy až vtipná. Je inspirovaná pohádkou o králi s oslíma ušima. Také je zde znát pověst o králi Midasovi.

Báseň mě zaujala teprve nedávno a jsem vlastně ráda, že jsem si ji konečně přečetla. Čte se opravdu dobře a pan Borovský na pár stránkách dokázal napsat opravdu zajímavý příběh. Tuto drobnůstku byste tedy neměli minout.
Husy štěbetají,
tichá je labuť,
kdo chce tajnost smlčet,
holičem nebuď:
holičovi vědomosti škubou,
než je poví, přenáramně hubou:
jazejček je rtuť!
Bodování:

Karel Čapek - R.U.R.
Vydáno: Městská knihovna Praha (2018)
1. vydání originálu: 1920
Počet stran: 114
Zdroj: e-kniha
ISBN 978-80-7587-086-5

R.U.R. Divadelní hra, která byla přeložena do více jak třiceti jazyků a ve které se poprvé vyskytlo slovo "robot". Abych řekla pravdu, Karel Čapek mě nikdy moc nezajímal a jeho sci-fi svět o to méně. Ale byl mi několikrát doporučován, hlavně Bílá nemoc. Ani nevím, proč jsem se rozhodla začít zrovna s R.U.R., ale jsem za to ráda. Nejen že jsem byla vtáhnuta do děje, ale zajímal mě průběh oné změny. Co to zapříčinilo? A mohlo by to přece jen dopadnout jinak?

Přiznávám, trochu se mi pletly jména. Na příběhu to ale ničemu neubíralo. Karel Čapek tu skvěle vystihl hrozbu, která jednoho dne může nastat. Už v té době to muselo být vizionářské a nadčasové. Dokázal se vtělit do problému, který by mohl jednou lidstvo stravovat a vše předal do této divadelní hry. Nemusíte ani přemýšlet, pan Čapek nám to naservíroval na zlatém podnose.
Dr. Gall (u okna): Vidíš, Busmane, žádný král neměl větší mohyly než ty. Půl miliardy na srdci – Ach vždyť je to jako hrst suchého listí na zabité veverce, ubohý Busmane!


Hallemeier: Byla to veliká věc, být člověkem. Bylo to něco nesmírného. Ve mně bzučí milión vědomí jako v úle. Milióny duší se do mě slétají. Kamarádi, byla to veliká věc.

Bodování:

1 komentář:

  1. Obě knihy jsem četla ještě na střední a mám hodně podobný názor jako ty. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš čas strávený čtením příspěvku a případným komentářem :)