sobota 9. ledna 2021

Čtenářská výzva 2021: 14. téma

14. Kniha s pruhovanou obálkou

Toto téma je velice jednoduché. Stačí se jen rozhlédnout a máte několik knih. Stačí jen vybrat tu správnou, která by se líbila obsahově. Doma jich máme také několik a jako první dvě uvedu vlastně edice. První edici máme komplet a z té druhé pár kousků taky. Ale z nich nebudu číst pravděpodobně nic. Já mám spadeno na jednoho finského autora...

Kodovky

Knihy odvahy a dobrodružství. Dětské knihy psané spíše pro kluky upoutá nejednoho čtenáře. Já sama jsem některé už přečetla a ještě nějaké mám v plánu. Ale na tuto edici musím mít tu správnou náladu. Každopádně, edice obsahuje 212 knih, tak to by bylo, aby aspoň nějaká nezaujala ☺

Knihovna klasiků Odeon

Od roku 2011 Odeon vydává knihy z nezaměnitelnou, pruhovanou obálkou. Jedná se o klasiku a některé knihy jsou zajímavé a ráda bych si je přečetla. Edice čítá 42 knih a ještě není u konce. 

Mika Waltari - Bosá královna

Anotace:
Dosud neznámý historický román slavného finského spisovatele se odehrává v roce 1809, kdy se Finsko stalo součástí carského Ruska a bojovalo o to, aby se nerozplynulo v barbarské východní říši, nýbrž si zachovalo svá západní práva a svobody. Jádrem děje je vzplanutí ruského cara Alexandra I. k mladé a krásné Ulle, dceři finského venkovského šlechtice. Alexandr je okouzlující milovník, obdivovaný dobyvatel a prozíravý politik, ale také otcovrah, který chorobně dychtí po moci a stejně chorobně se bojí její ztráty, chladnokrevný samovládce nad miliony lidských životu, ale hlavně a především geniální herec, který se v zájmu Ruska neštítí ničeho. Waltari knihu napsal v roce 1944, kdy Finsko bylo ve válce se Sovětským svazem, ale obraz mocenské politiky Ruska, který kniha přináší, je neuvěřitelně zajímavý a aktuální i dnes.

Petra Hülsmann - Život udeří, kam se mu zachce

Anotace:
Párty, zábava a volnost – to je pro Marii nejdůležitější na světě a ona svůj bezstarostný život miluje. Vše se ale rázem změní ve chvíli, kdy sestra Christine těžce onemocní a požádá ji, aby se během její léčby postarala o malá dvojčata, na které je sama. A nejen to, musí převzít i sestřino místo v rodinné loděnici. Marii začne brzy všechno přerůstat přes hlavu: nemocná sestra, turbulentní rodinný život, firma, jejíž budoucnost je ve hvězdách. A jako by toho nebylo dost, uvědomí si podivné šimrání v břiše pokaždé, když zahlédne svého šéfa Daniela. A ve chvíli vrcholného chaosu přijde další životní zkouška...

Heather Morris - Tatér z Osvětimi

Anotace:
Kniha Tatér z Osvětimi vznikla podle skutečného příběhu, jenž souvisí s jedním z nejznámějších symbolů holocaustu – čísly, která měli vězňové vytetována na předloktí. Když se slovenský žid Lale Sokolov stal v tom strašlivém místě tatérem a musel označovat své spoluvězně čísly vyvedenými nesmazatelným inkoustem, využil svou nepatrnou volnost k činům. Díky své práci mohl vyměňovat šperky a peníze z majetku zavražděných židů za jídlo, které pomáhalo ostatní vězně držet naživu. Kdyby byl dopaden, čekala by ho jistá smrt. Za své přežití mu vděčí mnozí.
O holocaustu existuje bezpočet knih. Tato je však unikátní. Lale Sokolov velmi dobře věděl, co spoluvězně i jeho samotného čeká, a byl odhodlán nejen přežít, ale také žít naplno. To, co poznal, je sice strašlivé, ale současně plné naděje a odvahy. A v jeho vzpomínkách má své místo kupodivu také láska. V řadě vězňů čekajících na tetování stála i zděšená, chvějící se dívka. Pro Lalea – trochu drzého hazardéra – to byla láska na první pohled. Jeho a Gitin příběh, ověřený podle všech dostupných dokumentů a déle než sedmdesát let nevyprávěný, potvrdil jejich syn. Jen sotva mohli tehdy doufat, že se ho dočkají.
Při čtení budete možná slzet, děj knihy vás však také povzbudí. Neboť to, co je v lidech nejlepší, přežilo i v situaci ze všech nejhorší. Heather Morrisová se narodila na Novém Zélandu, žije a pracuje v australském Melbourne. S Lalem Sokolovem se seznámila v roce 2003 a toto setkání jim oběma změnilo život. Vzniklo mezi nimi přátelství a Lale ji pověřil, aby světu předala i ty nejniternější podrobnosti z jeho života za holocaustu.

John Boyne - Chlapec v pruhovaném pyžamu

Anotace:
Brunovi se nechce opouštět starý dobrý pokojíček, školu a kamarády v Berlíně a stěhovat se do nového, osamělého a ponurého domu v tajemném místě jménem Aušic. Jenomže Fíra, nadřízený Brunova tatínka, tak rozhodl a devítileté děti do podobných záležitostí nemají co mluvit. S kým si tady ale Bruno bude hrát? Z okna vidí jen vysoký plot a za ním občas podivné lidi, kteří všichni nosí pyžamo – i přes den! A pak se jednoho dne seznámí se stejně velkým Šmuelem…

Jak jsem psala na začátku, rozhodla jsem se zaměřit na jednoho autora, a sice Mika Waltariho. Nakladatelství Hejkal v podobném, obálkovém stylu vydalo ještě dalších pár knih, takže si vlastně můžu vybrat. 

Vy už máte vybráno? 

8 komentářů:

  1. Pěkné tipy!
    Já do této výzvy možná zahrnu nějakou "osvětimskou": Osvětimský orchestr, Mapa kosti...
    Život udeří kam se mu zachce jsem totiž už četla, jinak by to byla pro mne jasná volba. Ještě je od autorky pruhovaná Čokoládový průšvih.
    Nebo od J. Boyne: Chlapec na vrcholu hory a nebo Můj brácha se jmenuje Jesica (nebo tak nějak je ten název).
    A taky sem spadá Hana od Mornštajnové, tu jsi četla?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hana spadá do více témat. Už jsem ji četla, takže ji zařadit nemohu. Což je škoda..
      Kdyby to bylo tak snadné, dělal by to každý sem taky spadá. Asi se po autorce podívám, její knihy mě lákají :)
      A z té "Osvětimské".. Nějakou takovou knihu asi zařadím do 18. tématu: Kniha z prostředí, ve kterém bych se nechtěl(a) ocitnout.

      Vymazat
    2. Kdyby to bylo tak snadné - není pruhované ne? Mám ji doma a jako pruhovaná mi nepřijde - nebo myslíš ty čtyři proužky dole na obálce? :-O
      Ale je tam na obálce srdce - dokonce několikrát!! Tip do jiné kategorie - tuším že č. 19? ;)
      Do č. 18 take předpokládám, že zvolím "Osvětim". Ale také se tam hodí Sucho od N. Shustermana a nebo Bez šance, kterou bych si díky novému kabátku od Yoli dala ráda jako re-reading! ;)

      Vymazat
    3. Jo, myslím ty čtyři proužky na obálce. To bych tam jinak nemohla zahrnout ani KODovky :D
      No jo, srdce. Na to jsem ještě nekoukala, ale věřím, že to bude taky hodně knížek :)
      Sucho i Bez šance bych si ráda někdy přečetla. No ještě uvidím, jakou knihu zvolím :)

      Vymazat
  2. Já o té výzvě nějak moc nepřemýšlím. Vždycky ji chci splnit a pak čtu na co mám náladu a snažím se to k nějakému tématu přiřadit...možná proto jsem ji nikdy nesplnila celou :D Je super, že dáváš tipy. Určitě to spoustě lidem pomůže :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já většinou také tak. Nakonec :D Ale baví mě hledat knihy do dané výzvy a začátkem roku tak nějak tu výzvu plním. Pak už jen doplňuji kdyby náhodou, neboť se mi dostanou do rukou jiné, úžasné knihy :)

      Vymazat
  3. Některá Odeonka a Tatér mě také napadly na první dobrou. :) Možná je čas, přečíst si nějakou další klasiku? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem přemýšlela nad klasikou, ale nakonec zvolím něco jiného a klasiku zařadím do jiného tématu :) Možná dvou nebo tří :D

      Vymazat

Děkuji za Váš čas strávený čtením příspěvku a případným komentářem :)