Recenze ✩ Jak to bylo dál? Knížka o muminkovi, mimle a malé Mie ✩ Tove Jansson

Grafická úprava: Martin Radimecký
Nakladatelství: Argo
Rok a místo vydání: 2018, Praha
Vazba knihy: vázaná
Počet stran: 24
ISBN 978-80-257-2274-9

Muminek se vrací s konvičkou mléka lesem a spěchá za maminkou domů. Však už se připozdívá a rád by to stihl včas. Jenže cestou potká mimlu, která usedavě pláče. Ta prozrazuje, že se ztratila Mia a neví, kde ji hledat. Spolu pak prohledávají les, dostanou se do jeskyně, potkají hlavsu, bambula, fififjonku a hatifnati. Kde se ta malá Mia schovává? A kdy dorazí muminek domů?

Asi všichni víte, jaký blázen jsem do muminků a jak moc jejich příběhy zbožňuji. Když před dvěma lety vyšla tahle drobnost, nedokázala jsem odolat. A že je určena pro ty nejmenší? Nevadí ☺

Co je to? Liják řádí v mžiku,
co si teď počít bez deštníku?
Jak to bylo dál? Knížka o muminkovi, mimle a malé Mie patří mezi první příběhy o skřítcích muminech, které Tove Jansson napsala. A toto je vůbec první vydání, které u nás bylo vydáno. Knížka je jedna velká ilustrace. Tove Jansson si s tím vším nádherně pohrála a pro nejmenší vytvořila úžasný svět plný muminků, hatifnati, bambulů a jiných stvoření. V každé stránce je navíc vyříznuta díra, díky které si pak můžeme domýšlet, jak příběh pokračoval, neboť tak nahlédneme na tu další. Co se dělo v lese? A je v jeskyni opravdu taková tma? Vystřihnuté díry jsou důmyslné a příběhu samotnému dodají na větší fantazii.
Okolo všude kvetou růže
a každý radovat se může.
Maminka sedí na zahrádce
a trhá rybíz, voní sladce.
Muminek se vrací domů s konvicí mléka a zažije hned několik dobrodružství. Odpoledne pokročilo a stíny se prodlužují, temný les je opravdu temný a hrozivý a mimla navíc hledá svou malou sestru Miu. Muminkovi to nedá a i on začíná s hledáním, až se nakonec ocitají v jeskyni. Kde se tam ale vzali? K tomu všemu je bambul vcucnul vysavačem. Jak se mu to povedlo? A jak se tam vlezli? A proč bambul vysával? Nejedno dobrodružství střídá druhé a muminek se blíží domovu. Donese muminek mléko celé? Neukápne ani kapička?

Knížku budete mít přečtenou okamžitě, protože je opravdu drobná a převládají zde ilustrace. Text je napsán ve verších a příběh je o to kouzelnější. Věřím, že malé děti budou z knihy nadšeny ☺