čtvrtek 24. prosince 2020

Čtenářská výzva 2021: 10. téma

Všem Vám přeji krásné Vánoce, plno dárků, zhlédnutí oblíbených pohádek a rodinné pohody 🎄

Dnes mám pro Vás další ze Čtenářské výzvy 2021 a tentokrát to byl opravdu oříšek. 

10. Kniha o známé české osobnosti

S tímto tématem mám zatím největší problém. Nevím totiž, o kom bych měla číst. Sport mi nic neříká, politika taktéž. Mám oblíbené herce nebo muzikanty, ale nevím, proč bych o nich měla číst. Takže..? Nakonec jsem se nechala zlákat diskuzí na toto téma na Databázi knih, ale jen jedinou knihou. Tu uvedu jako první. Jako druhou o jedné známé prvorepublikové herečce. A pak jsem najela na historii. Našla jsem pár zajímavých knih. A myslím, že toto bude asi nejlepší výběr. Když o české osobnosti, tak ať to stojí za to!

Arnošt Lustig - Zpověď

Anotace:
„Někdo má štěstí a prožije život bez velkých otřesů, jiným připraví osud potíže.“ Oblíbená kniha vzpomínek a úvah Arnošta Lustiga o životě vychází v druhém doplněném vydání. V autobiografickém vyprávění se Lustig dostává přes dětství, zkušenosti z koncentračních táborů a době strávené v Americe, až do současnosti.

Adina Mandlová - Dneska už se tomu směju

Anotace:
Vzpomínky herečky Adiny Mandlové. Kniha, která vypovídá nejen o ní, ale i o době, o hereckém prostředí, o povaze národa, o tomto divném století, v němž je nám souzeno žít. Publikace je doplněna mnoha nikdy nepublikovanými obrazovými materiály.

Ivana Peroutková - Ženy, co se nedaly

Anotace:
K čemu jsou holky a ženy na světě? Přece k tomu, aby si šly za svým! Pětadvacet portrétů významných českých žen přináší svědectví o tom, že odvaha se vyplácí. Hrdinkám českých dějin stál v cestě nespočet překážek: politický režim, společenská omezení i lidé, co jim prostě nepřáli. Přesto se všechny dokázaly prosadit a jejich osudy jsou inspirativní skutečně po všech stránkách!

Vratislav Vaníček - Svatý Václav

Anotace:
Panovník a světec v raném středověku.
Jaký byl Svatý Václav jako člověk a vladař a jaká byla jeho doba? Přední český historik představuje Václava jako charismatickou osobnost a silného panovníka s cílevědomou západoevropskou orientací.
Sleduje drama jeho životního zápasu v éře proměn Evropy pod duchovním a civilizačním vlivem
křesťanství, v kontextu vytváření soustavy států střední Evropy. Nově interpretuje události a osobnosti českého raného středověku: křest Bořivoje a osud jeho manželky Ludmily, otázku viny Drahomíry a Boleslava I., dobové poslání Přemyslovny Dobravy a Slavníkovce Vojtěcha - intelektuála evropského formátu. Historický osud knížete Václava skončil jeho mučednickou smrtí, ale záhy začíná jeho nekončící „druhý život“ světce a garanta státnosti a politické kultury vznikajícího českého národa.

Jiří Fidler - České královny

Anotace:
Kniha věnující se českým královnám, které jsou často přehlíženy na úkor vladařů. Je psána naučnou, leč lehkou a zajímavou biografickou formou, takže je vhodná jak pro děti, tak dospělé. Bohatě ilustrovaná.

Jaroslava Černá - Johana z Rožmitálu

Anotace:  
Krásná, chytrá a vzdělaná Johana se sňatku s Jiřím z Poděbrad dlouho nebrání. Rychle pochopí, že jako manželka nejmocnějšího muže v zemi získá postavení a vliv. Dřív než usedne na trůn, čelí krutému nařčení z vraždy mladého krále Ladislava. Prožité těžké chvíle, plné lží a intrik, Johanu posílí a ona se po manželově
boku stává moudrou a silnou královnou.

Není to nic moc výběr, ale s tímto tématem mám opravdu problém. Zajímalo by mě tedy, co byste vybrali Vy? 

Ještě jednou krásné Vánoce 💜 

4 komentáře:

  1. Ženy co se nedaly a České královny vypadají hodně dobře. :) Adinu Madlovou můžu rozhodně doporučit, četla jsem ji několik let zpátky a byla jsem moc mile překvapena. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ženy, co se nedaly mě zaujala okamžitě. Zatím ji mám jako favoritku :)

      Vymazat
  2. Říkala jsem si, že bych si přečetla něco o Miladě Horákové nebo Havlovi, ale díky za tip na knihu o Lustigovi :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, tak tohle jde zcela mimo mě. Nedokážu si představit, že bych měla číst něco o Havlovi... O Lustigovi do vypadá zajímavě, takže i kdybych ji nezařadila do výzvy, jednou bych si ji stejně chtěla přečíst :)

      Vymazat

Děkuji za Váš čas strávený čtením příspěvku a případným komentářem :)