středa 14. října 2020

Recenze ✩ Maryša ✩ Alois a Vilém Mrštíkové

Autor: Alois a Vilém Mrštíkové
Obálka: Vladimír Vimr
Nakladatelství: Artur; edice D (svazek 10)
Rok a místo vydání: 2017, Praha
Vazba knihy: brožovaná
Počet stran: 92
Zdroj: knihovna
V nakladatelství Artur 4. vydání
ISBN 978-80-7483-072-3

O knize:
České drama z vesnického prostředí. Co musí Maryša obětovat, aby dostála přání jejího otce Lízala? Co všechno musí hodit za hlavu? A jaké manželství má pak s vdovcem Vávrou, když je domluvené? Ukázka nešťastného manželství. Manželství pro peníze, bohatství a oddanost. Poslušnost.

Můj názor:
Maryša od bratří Mrštíků je v pořadí již pátá divadelní hra, jakou jsem četla. Původně jsem si chtěla přečíst Pohádku máje, neboť okolní krajina, kde se příběh odehrává, je opravdu nádherná. A přečíst si dávný příběh z nedalekého místa, je pro mě něco úžasného. Netuším však proč, ale jako první knihu jsem zvolila právě Maryšu

Ja – peníze só peníze, milé Vávro, a kdo si jich vážit umí, váží se peníze zas jeho. Já pán – ty pán – ale kdo má peníze, je ešče větší pán. A tak je to dobře. Nemáš-li, seš věčné žebrák. 

Na necelých osmdesáti stránkách se nám otevírá drama o pěti jednáních. Každé jednání má několik výstupů, čtyři až patnáct. Každý výstup začíná popisem daného místa a osob, abychom si lépe představili danou scénu. Ale úplně na začátku najdeme seznam účinkujících osob a následně jejich charakteristiku.

Toto drama nemusím představovat, snad všichni je známe. Přesto něco málo napíšu. Maryša je dívka, která má věk na vdávání. A toho si je vědom i její otec Lízal, který má pro ni toho správného ženicha. Maryša je však zamilovaná do jiného, a Vávru za žádnou cenu nechce. Však jak dopadla jeho první manželka? I přes její protesty si Vávru vezme a její život najednou ustrnul. Na jak dlouho však?

Bratři Mrštíkové napsali dílo, které se neustále hraje, dokonce i v zahraničí. A také je k tomu důvod. Nenapsali totiž jen tak nějakou pohádku, ale příběh, který se rozvíjel. Všechny hlavní postavy jsou významné, žádná nestojí na místě a po čase "rozkvetou". Maryša se smíří s osudem, přesto je z ní stále silná žena, i když to na venek nedává znát. A její poslední čin vyžaduje odhodlání a sílu. Lízal ví všechno nejlépe a ví, za koho by se jeho dcera měla provdat. Jenže po čase i on prozře a najednou ví, že né vše je takové, jak se na první pohled může zdát. A Vávra? Úlisný darebák, z kterého to jen kape. Jeho drzost nezná mezí a je ochoten udělat člověku ze života peklo. Jen aby bylo po jeho.

Tato divadelní hra je psána hanáckým nářečím. Zprvu se člověk může hůře začítat, ale později stránky samy ubývaly. Maryša však jako jediná mluví více spisovně. Díky tomuto se lépe přeneseme do dávné doby, kdy na vesnicích tradovali tradice. Však všichni chodívali v krojích a veselili se. I Francek musel na vojnu.

S jistotou mohu napsat, že Maryša se mi líbila. Pravda, začátky byly horší, ale později jsem v knize viděla onu krásu, kterou nám Vilém a Alois Mrštíkové zanechali. Takže pokud jste tuto divadelní hru ještě nečetli, rozhodně doporučuji.

Bodování:

2 komentáře:

  1. Můžu jedině souhlasit. :) Maryšu jsem konečně přečetla nedávno a líbila se mi moc. Je pravda, že na nářečí si člověk musí zvyknout, ale pak to stojí za to. :) Viděla jsem i divadelní zpracování a bylo také skvělé, můžu doporučit. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nečekala jsem, že se mi bude líbit. Bylo to úžasné a skvěle promyšlené. Divadelní zpracování musí být také dobré. Ráda bych nějaké viděla :)

      Vymazat

Děkuji za Váš čas strávený čtením příspěvku a případným komentářem :)