Recenze ✩ Kráva nebeská ✩ David Duchovny

Přeložila: Jana Jašová
Ilustrace: Natalya Balnova
Nakladatelství: Knižní klub
Rok a místo vydání: 2016, Praha
Počet stran: 184
ISBN 978-80-242-5196-7

Kráva Elsie žije spokojeným, klidným životem. Každé ráno ji její farmář podojí, každý den je na pastvě a má svou nejlepší kamarádku Mallory. Jednoho dne však zatouží po něčem víc, po nějakém vzrušení. Vymyslí plán, jak v noci nepozorovaně utéct, ale ještě před svítáním se chtějí vrátit. Zatímco je Mallory u vedlejší ohrady plné býků, Elsie se vydá k domu farmáře. Když nakoukne oknem dovnitř, zprvu nic nechápe. Proč tam všichni jen tak sedí? A poté, co se dozví, co s ní ve skutečnosti udělají, až dosáhne určitého věku, zpanikaří. Pravda je krutá a bolestná. Po prozření jí je jasné, že na farmě nemůže zůstávat déle a rozhodne se vydat do Indie.

Herec David Duchovny se proslavil jako agent Mulder v seriálu Akta X. Koho by však napadlo, že má ještě spisovatelský um. I já tomu nechtěla věřit a přiznávám, že mě kniha původně nezaujala. Ale pak jsem četla spousty kladných a nadšených reakcí a já si řekla, že ji zkusím.
„Většina lidí si myslí, že krávy nemyslí. Takže nazdárek! Řeknu to ještě lépe: většina lidí si myslí, že krávy nemyslí a postrádají city. Nazdárek podruhé.“
Příběh je nám vyprávěn z pohledu krávy Elsie Bovaryové. Zprvu nás seznámí se skutečností, že je šťastná kráva. Je chytrá, světaznalá a žije na farmě se spoustou dalších krav a býků, ale i jiných zvířat. Má nejlepší kamarádku Mallory, které se může svěřit naprosto se vším. Jednoho dne však dospějí a Mallory zatouží zaflirtovat s některým z býků. Elsie je vynalézavá kráva a vymyslí plán. V noci se vykradou, a zatímco Mallory bučí s býky, Elsie se vydá k domu farmáře, kde zjistí hrozivou pravdu od Bedničkového Boha. A tady se nám rozjíždí celý příběh.

Vlastně by se to dalo nazvat bajkou. Hned na začátku knihy nám Elsie vtipně popíše, proč jí některé praktiky lidí přijdou směšné nebo divné. Také popíše sebe jako zábavnou krávu a neustále odbíhá od tématu. To vše mě navnadilo natolik, že jsem se do knihy okamžitě začetla. A hned si říkala, že pokud bude kniha v tomto duchu, po zbytek příběhu budu mít úsměv na tváři. To se však nestalo.
„Proč spolu lidi nekomunikují jako normální zvířata? Je toho spousta, co na nich nechápu.“
Elsie se rozhodne vydat do daleké Indie, neboť tam je kráva posvátná. Jejími spolupachateli na cestě jsou krocan Karl, který chce jet do Turecka a vepř Jerry, který se chce vydat do Izraele. Jejich cesta není jednoduchá. Musí vše naplánovat a vyřešit, jak se dostanou nepozorovaně do letadla, aby mohli přeletět oceán. Jejich cesta je plná dobrodružství a každý musí prokázat odvahu. Jejich společenství je neobvyklé, a přesto se tato trojice skvěle doplňuje. Karl díky této cestě najde smysl svého života a Elsie dojde duchovního poznání.

Jak jsem psala o pár řádků výš, kniha postupem stránek upadala na vtipnosti. Pořád to bylo velmi čtivé a veselé, ale můj úsměv zmizel. Dostalo to trochu na vážnosti a Elsie nám neustále předkládala, jak jsou podle ní někteří lidé divní a proč je nechápe. V podstatě jsem se s ní na něčem shodla. Také nechápu, proč spolu lidé nemůžou normálně komunikovat, z očí do očí. Takže ano, nějaké poselství v sobě kniha ukrývá.

Kapitoly jsou kraťoučké a najdeme tu i několik obrázků. Takže pokud se začtete, za jeden večer ji slupnete jako malinu. A přestože ji nehodnotím jako top, mohu doporučit.