sobota 28. července 2018

Recenze ✩ Společenstvo prstenu ✩ John Ronald Reuel Tolkien

Autor: John Ronald Reuel Tolkien
Originální název: The Fellowship of the Ring
Přeložila: Stanislava Pošustová
Nakladatelství: Argo
Rok a místo vydání: 2006, Praha
Vazba knihy: vázaná s přebalem
Počet stran: 436
Zdroj: půjčeno
4. vydání, v nakladatelství Argo 1. vydání
ISBN 80-7203-726-9

1. díl ze série Pán prstenů 

O knize:
Když se Bilbo Pytlík na své sto jedenácté narozeniny rozhodne odejít, nikdo mu nevěřil. Dokonce ani Frodo, jeho nejmilejší synovec a dědic zároveň. Avšak z ničeho nic, zmizel. Frodo je celý nešťastný, ale snaží se prožívat každý den plnými doušky. Po Bilbovi zdědil i prsten, který jak velmi brzy zjistí, je nebezpečný. Proto se ponoukán čarodějem a přítelem zároveň Gandalfem Šedým rozhodne odejít z Hobitína. Naštěstí neodchází sám a v Roklince, kam se svými třemi přáteli dorazí, zjistí o prstenu ještě více. Co drží v rukách? Jakou má moc? A jak moc je nebezpečný? Je vybráno společenstvo, které s Frodem poputuje do Mordoru, místa vzniku onoho prstenu, kde by se mohl dát zničit. Uspěje ovšem? 


Můj názor:
Jak možná víte, rozhodla jsem se znovu ponořit do příběhu Froda jeho přátel. Bála jsem se, že se to nebude dát číst a nakonec knihy ani nedočtu, ale opak byl pravdou…
Spousta těch, co žijí, zaslouží smrt. A někdo umírá a zasluhuje život. Můžeš mu ho dát? Potom nevynášej příliš horlivě rozsudky smrti. Protože ani ti nejmoudřejší nedohlédnou do všech konců.
Úplně na začátku knihy, v předmluvě, před samotným příběhem, se dočteme kdy a za jakých podmínek Tolkien tuto sérii napsal. Na to navazuje něco málo z historie hobitů, malé připomenutí, kde vzal Bilbo prsten. Poprvé mě to absolutně nebavilo, dnes jsem si ráda připomněla, co se tehdy stalo. 

Jak jsem už několikrát naznačila, poprvé se Pán prstenů četl velmi ztěžka, ale tentokrát jsem se téměř okamžitě ponořila do celého dobrodružství a prožívala osudy hlavních hrdinů. Úplně poprvé mě to pohltilo, když jsem četla o hobití oslavě na začátku knihy. Tito malí človíčci mi jsou velmi sympatičtí a některé lumpárny úsměvné. A když se Frodo dozví, jaké nebezpečí ho čeká, vyrojilo se i napětí. Jasně, já vím, že to všichni známe z filmu. Ale věřte mi, že po knižní stránce je to ještě lepší a navíc ve filmech byla spousta scén vynechána.

Až teď jsem mohla docenit krásy Tolkienova umu, neboť nic nenechal náhodě a vše měl pěkně promyšlené. Nikde žádný zásek, žádná díra či záplata. Vše do sebe pěkně zapadá a jeho popisy krajin a ostatních území se mi také moc líbily. Pan Tolkien vše krásně promyslel a zapadl do sebe každičký kousíček. Zážitky, které Frodo se svými přáteli prožil, jsem prožívala s ním. Více jsem si vše užívala a více jsem se dokázala vcítit do jejich situace. Jejich dobrodružství mě prostě dokonale pohltilo a není to jen hlavními postavami. Za to celé může autor sám :)

Co se týče postav, myslím, že ani nemusím psát, kdo si mě získal a kdo méně. Každá postava je výjimečná a každá má své poslání. U mě byl ovšem problém, že mám každou postavu spojenou s herci, kteří je ztvárnili. Takže jsem zajisté byla ovlivněna. A nikdo z nich není na takové pozici, aby byl nejoblíbenější nebo nejlepší. Snad jediný, který mi nepřirostl k srdci (a stejně tak i při prvním čtení) byl Boromir. Tato osoba má za sebou pěknou řádku bojů a šlechetných činů, ale od prvního okamžiku mi neseděl. Ba co víc, neustále si říkáte, kdy se jeho slabost projeví. Na druhou stranu mě mrzí, že mu autor nedal více prostoru, protože by mě zajímalo, jak by společenstvu prospěl více.

Mou hlavou běží tolik myšlenek, ale ani jedna není přesná a nedokážu je řádně zachytit. Proto se moje recenze zdá chaotická. Navíc pořád nevím, zda mám knihu ohodnotit, protože toto se snad ani hodnotit nedá. Buď Pána prstenů milujete nebo ne. A celá recenze se mi psala celkem obtížně. Každopádně knihu mohu doporučit každému, kdo se rád nechá unést fantaskním příběhem a skvělým čtenářským zážitkem. 

Bodování:

4 komentáře:

  1. Pěkná recenze :) Mě bohužel Pán prstenů vůbec nechytl. Film mě moc nebavil a tak jsem na knížku ani nepomyslela. :) Věřím ale, že příznivců má víc než dost...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu. Mě také trvalo, než jsem tomu přišla na chuť. Jak filmově, tak knižně. A díky :)

      Vymazat
  2. Film mi nevadí, ale do knížky jsem se nikdy nepustila... Takže tě lehce obdivuji, i když vím, že má Pán prstenů plno čtenářských příznivců :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele, jak jsem ti odpovídala ve Dvou věžích, já sama jsem překvapená, že jsem se do toho znovu pustila. Ale Tolkien prostě potřebuje více šancí, teprve teď doceňuju to, z čeho jsou všichni paf. Poprvé jsem to četla kvůli příteli, protože Pána prstenů zbožňuje (a chtěli jsme se pak podívat na filmy). Teď jsem prostě chtěla jen vědět, jestli se můj pohled změní nebo ne. A věřím, že na třetí přečtení se mi to bude líbit ještě víc a najdu tam zase jiné věci, co mi tentokrát unikly. Chce to jen vytrvat :)

      Vymazat

Děkuji za Váš čas strávený čtením příspěvku a případným komentářem :)