Recenze ✩ Norma ✩ Sofi Oksanen

Doslov napsala: Jitka Hanušová
Obálka: Ivan Brůha
Nakladatelství: Odeon; edice Světová knihovna (svazek 187)
Rok a místo vydání: 2016, Praha
Počet stran: 328
ISBN 978-80-207-1733-7

Norma Ross je obyčejná mladá žena žijící v helsinské bohémské čtvrti Kallio. Žije spořádaný, ale osamělý život. S nikým se nedokáže spřátelit. Jediným jejím blízkým je její matka Anita. Ta také ví o jejím tajemství, které se nesmí nikdo dozvědět. Jednoho dne však Anita spáchá sebevraždu a skočí pod metro. Norma to nechápe a ráda by věděla, proč to její matka udělala. Nic tomu nenasvědčovalo. Na pohřbu ji zastaví neznámý muž a hodlá si s ní promluvit o důležitých věcech. Norma odmítá, i přesto, že jí tvrdí, že je to v jejím zájmu. Jaké další tajemství Norma schovává? Co před ní její matka tajila? A kdo je ten neznámý muž?

Velmi brzy po přečtení knihy Čas ztracených holubic, která mě opravdu nadchla, jsem otevřela Normu. Píše se o ní, že je zvláštní, zcela jiná, než co Sofi Oksanen píše a přece je zde znát její osobitost a syrovost. Tahle kniha ale vyniká svým fantastičnem, pro autorku zcela netypické. Jak se mi kniha tedy líbila?
Kdo ovládá sny, vládne celému světu. Kdo ovládá vlasy, vládne ženám. Kdo ovládá jejich schopnost množit se, vládne i mužům. Kdo udržuje ženy spokojené, uspokojuje i muže, a ten, kdo léčí lidi prahnoucí po vlasech či dětech, je jejich králem.
V knize se prolíná několik časových úseků. Seznámíme s Normou Ross, mladou ženou, které právě zemřela matka Anita a snaží se s její smrtí vypořádat. Nerozumí tomu, proč skočila pod metro a co ji k tomu dohnalo. Nakonec se rozhodne pátrat po stopách a ukázat na někoho prstem a říct: to tys ji zabil! Další postavou je Marion. Ta vlastnila kadeřnictví a Anita byla její nejlepší pracovnice. Byla nejlepší ve svém oboru a začaly spřádat plán, jak se vymanit z Lambetových spár. Pak tu máme videa s Anitou, které Norma najde. Anitiny vzpomínky jsou možná trochu pomíchané, ale z celé knihy nejzajímavější. Poví nám příběh Heleny, a proč Norminy vlasy jsou tak důležité.

Ano, čtete dobře. Norma totiž patří mezi tu malou hrstku, které vlasy rostou závratnou rychlostí. Každý den se musí stříhat a nikomu nesmí prozradit, jak to s ní ve skutečnosti je. Na světě jsou totiž lidé, kteří by ji rádi vlastnili. Ukrajinské vlasy jsou dobré, dělají se z nich skvělé paruky a mnoho žen si své původní vlasy rády prodlužují. S Normou by to ale bylo něco jiného. Její zdroj by byl neomezený. I za cenu života. A právě Lambert je jeden z těch zlých lidí. Jak je tedy možné, že se k němu Anita přidala?

Norma se nesnaží přijít na to, proč její matka za tak divných okolností zemřela, ale hlavně chce zjistit, proč ji její matka zradila. Díky oněm videím se dozvíme historii její rodiny, kdo byla Eva a proč byla zavrhnuta. A jak je možné, že Helena skončila tak špatně. Helena byla totiž Anitina kamarádka už od raného dětství a jako dívky si přály tu nejlepší budoucnost a opravdu se ji vydaly hledat. Jenže když se zamilujete do špatných hochů, ne vždy je pak život růžový.

Hned v úvodu se nacházíme na pohřbu a seznamujeme se s Normou. Její myšlenky jsou zmatené. A protože je v knize veliké množství postav, hodně dlouho mi trvalo, než jsem se s knihou sžila a pochopila, o co v ní jde. Pronikáme do podsvětí gangu, ve kterém se nemluví o ničem jiném, než o ukrajinských vlasech a dělohách. Po celém světě se totiž nachází mnoho párů, které by rádi dítě, ale nejde jim to. A jak jinak je získat, než si je koupit. A Lambert je ten nejlepší ve svém oboru. Ví, kde na světě jsou ty nejlepší ženy. Ví, kde nejsou nemoci a které porodí ty nejzdravější děti. Samozřejmě shrábne slušné peníze a rodina je spokojená. Co na to rodičky, které nedělají nic jiného, nikoho nezajímá.

Je to zvláštní kniha, která mi sice dělala problém, ale pak jsem se těšila, jak to s Normou dopadne. A kdo zabil Anitu? Norma knize dodala trochu detektivního ducha, Eva s Helenou zase fantastična. Závěr knihy byl neočekávaný a mě čekalo zklamání. Příběh má zajímavý námět, a když se prokousáte začátkem, tak je i velmi čitelný a mystický. Ale pak uvadal, ztratil nápaditost, postavy se nevyvíjely a stal se průměrem. A závěr to celé pohřbil. Škoda, neboť kniha měla potenciál.

Pokud jste od Sofi Oksanen ještě nic nečetli, touhle knihou nezačínejte, neboť od autorky už nic číst nebudete. Doporučuji začít Očistou. Norma je spíše pro znalce a i zde někteří narazí.