neděle 12. dubna 2020

Recenze ✩ Komu hlava sejde ✩ Jari Järvelä

Autor: Jari Järvelä
Originální název: Se ken tulee viimeiseksi
Přeložil: Vladimír Piskoř
Grafická úprava: Jiří Troskov
Nakladatelství: Cosmopolis
Rok a místo vydání: 2020, Praha
Vazba knihy: vázaná s přebalem
Počet stran: 264
Zdroj: moje knihovna
1. vydání
ISBN978-80-271-2033-8

O knize:
Tammenhaara, John, Zeus, Ilpo, Haikala. Birgitta, Liina, Krista, Rosie, Susanna. Pět mužů, pět žen. Deset lúzrů. A jeden milion eur. Těchto deset smolařů toho v životě moc nedokázali a ani neměli štěstí. To se ovšem může změnit. Během třinácti dní mají překonat nejnáročnější trekovou stezku v Evropě, zvanou GR 20. Do půlnoci každého dne se musí nahlásit ve stanoveném místě, horské chatě. Jinak budou diskvalifikováni. Kdo překoná celý trek ve smluveném čase, získá jeden milion eur. Ten si však budou muset rozdělit mezi sebou.

Překonají tento náročný trek všichni? Stanou se z nich vrazi nebo jen nešťastnou náhodou se někteří vytratí? A mají na to vůbec? Dokážou zdolat strmé horské vrcholy, tíživé vedro, prach a špínu a hluboké propasti?

Můj názor:
Poslední recenzní knihou, kterou mám od Báry z Cosmopolis, je Komu hlava sejde. Naspal ji Fin Jari Järvelä a jedná se o thriller. Už obálka mě na ni upozornila a anotace zněla slibně. A jak se mi tedy líbila?
Kdo přežije, vyhraje…
Kniha začíná Předvečerem, kdy se sejdou všichni účastníci neobvyklé soutěže. Poté nás čeká třináct dní jejich nebezpečného putování, kdy jim může jít i o životy. Slovo dostane každý z oněch deset lidí. Dostaneme se jim do myšlenek a vnímání těch dalších. Protože každý z nich nám má co říct, ať už jen útržkovitě nebo třístránkově (což je asi nejdelší část s každou osobou). Může se to zdát matoucí a nepřehledné, ale opak je pravdou. A celý příběh posílil o laťku výš.

Musím přiznat, že zprvu jsem knihu rozečetla s mírnými rozpaky. Přece jen se oněch deset smolařů vydává na Korsice na horský přechod bez jakýchkoli zkušeností. Ke všemu je neskutečné vedro, a čím méně si s sebou ponesou, tím větší šanci mají na přežití. Jen stan, spacák, vodu a něco k snědku. Na konci každého dne se nahlásí na určeném stanovišti, kde dostanou večeři a další skrovné zásoby na další den. A každý z nich ponese jeden den vysílačku, kdyby se Pán Severu ozval. Pán Severu to celé totiž řídí a vše vidí. A kdo se v určitý čas dostane až na konec, rozdělí si mezi sebe jeden milion.

Velmi brzy jim všem dojde, že čím méně jich bude, tím víc si mezi sebe rozdělí. A když se vytratí první z účinkujících, aniž by zbytek věděl, co se s ním stalo, začnou pochybovat o těch dalších. Když dalšího z nich zdolá krajina a slyší jen jeho křik, jejich pochyby začnou být ještě větší. Jeden druhého začne podezírat, začnou vytvářet skupinky, protože s tím druhým mají větší šanci na přežití. A někdo z nich je začne likvidovat. Přece jen, jeden milion eur je jeden milion eur.
„Ty seš věřící?“
„Jo, věřím, že Bůh není.“
Zajímavý nápad, nic podobného jsem zatím nečetla. Příběh je svižný, napínavý a popravdě mě docela mrzelo, že má kniha tak málo stránek. Každý ze zúčastněných je něčím jedinečný. Každý má svůj život a své starosti. Psychologie oněch postav je velmi dobře propracovaná. A když se do každého z nich vmísí nejistota, kdo bude ten další… Zajímavé.

Před posledním dnem se nám dostane kapitola, která mě překvapila a zarazila. Vše, co jsem si až do této chvíle myslela, bylo jinak. Autor si skvěle pohrál s naší myslí a dokázal, že vše může být jinak. K tomu perfektně popsal korsické hory a celý přechod působil živě a uvěřitelně.

Přestože jsem od knihy mnoho neočekávala, dostalo se mi skvělého příběhu. Byl chytlavý, čtivý, napínavý a překvapující. Pokud jste ještě nečetli, určitě doporučuji.

Bodování:
Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Cosmopolis, které spadá pod nakladatelský dům Grada Publishing! Knihu si můžete zakoupit zde.

6 komentářů:

  1. Kniha mi docela připomněla Deset malých černoušků a byla jsem mile překvapena :)

    Jen ten závěr no :D :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná se autor nechal inspirovat právě v této detektivce. Já ji nečetla, takže nemohu posoudit.
      Závěr byl možná trošku slabší, ale přesto mě rozválcoval :D

      Vymazat
  2. Moc pěkná recenze. :) Kniha mě zaujala, přestože to není mnou obvykle vyhledávaný žánr. Je zajímavé, co s lidmi dokáže udělat vidina peněz...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) To ano. Kam až je člověk schopen zajít a čeho všeho je schopen se dopustit. Jen pro peníze...

      Vymazat
  3. Pěkná recenze, je fajn že se ti kniha líbila. Když jsem četla anotaci téhle knihy, tak mi to trochu přišlo jako Hunger Games (nečetla jsem - jen viděla filmy).
    Putování - cíl - na život a na smrt. To není čtení pro mě :-) Ale ta tvá recenze docela lááááákáááá :-))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já neviděla ani filmy (Hunger Games) a v podstatě ani nevím, o co tam jde :D Takže Komu hlava sejde mi přišla originální a dobře propracovaná :)

      Vymazat

Děkuji za Váš čas strávený čtením příspěvku a případným komentářem :)