pondělí 24. února 2020

Recenze ✩ Havran ✩ Edgar Allan Poe

Autor: Edgar Allan Poe
Originální název: The Raven
Přeložil: Vítězslav Nezval
Filosofii básnické skladby přeložil: Aloys Skoumal
Doslov napsal: František Götz
Nakladatelství: Mladá fronta; edice Květy poezie (svazek 10)
Rok a místo vydání: 1959, Praha
Vazba knihy: vázaná
Počet stran: 90
Zdroj: knihovna
1. vydání

O knize:
Báseň Havran od známého amerického romantického spisovatele Edgara Allana Poea byla přeložena mnohokrát. Je to tak složitá báseň na překlad, že pokaždé vyzní jinak. V tomto souboru je přeložena od Vítězslava Vrchlického. Báseň doplňují další podobně laděné verše.

Můj názor:
S Edgarem Allanem Poem jsem se seznámila minulý rok povídkovou sbírkou Jáma a kyvadlo a jiné povídky. Z knihy jsem byla rozčarovaná, neboť co povídka, to jiné drama, napětí, nadšení, vytřeštění očí nebo nuda. Havrana jsem si chtěla přečíst už dávno, třeba jen proto, že je tak opěvovaný. I přesto, že mi poezie nic neříká. Ale díky Čtenářské výzvě 2020 na Databázi knih jsem si knihu půjčila v knihovně a konečně se začetla. A tímto oné Výzvě vlastně musím poděkovat, protože bych asi ještě hodně dlouho přicházela o tento jedinečný čtenářský zážitek.
„Tos řek jistě na znamení, že se chystáš k rozloučení,
táhni zpátky do bouře a do podsvětí, satane! -
nenech mi tu, starý lháři, ani pírka na polštáři,
neruš pokoj mého stáří, opusť sochu, havrane!
Vyndej zobák z mého srdce, opusť sochu, havrane!“
Havran dí: „Už víckrát ne.“
Tato drobná knížečka s minimem stránek obsahuje čtrnáct básní. K tomu všemu si na začátku počteme filosofii právě o Havranovi od samotného autora. Z jakého důvodu báseň napsal a jak se k ní dopracoval. Jaký měla průběh? Na konci pak najdeme doslov od pana Götze. Jaký Poe byl, o jeho životě a nakonec pár filosofických průpovídek o Havranovi.

Každá báseň je jinak dlouhá. Překvapila mě třeba Matce či Hymnus, kdy je napsáno jen pár řádků. Nejvíce mi však utkvěl v paměti právě Havran a jeho notoricky známé "Nikdy víc" (v této knize "Už víckrát ne"). Četla jsem ji dokonce vícekrát, některé pasáže nebo jen slovní spojení. Protože tato báseň se vstřebává na vícekrát. S každou další znovu přečtenou stránkou poznáváme další Poeovi pohnutky a myšlenky, jak to asi myslel a jak ona báseň vyznívá. Jaká muka prožívá ústřední postava.
Jaký je to žal,
když ztrácí člověk řeč;
můj každý nerv a sval
teď ochromila křeč -
nu, vždyť je mi tak líp,
co na tom, tedy - heč!
Pak se mi ještě líbily Zvony, kdy jsem doslova cítila "bim, bam, bim", zvuk zvonů a temnou noc (věřím, že čtení v noci by dodalo větší uvěřitelnosti a děsivosti). Poté Heleně, o nekonečné a bolestné lásce. Annabel-Lee je báseň, kterou jsem si chtěla přečíst od chvíle, kdy jsem její část viděla v knize V temnu. Přečetla jsem ji asi třikrát a stále nemám dost. Básní o ženách a nešťastných láskách je tu dost, nejinak je tomu třeba i v Anně. Poe však nepsal jen o ženách, ale i o svých oblíbených místech, jako je třeba v básni Eldorado či Město v moři.

Tato sbírka básní se mi velmi líbila a ráda bych se k ní někdy vrátila. Nakladatelství Omega vydalo roku 2014 tutéž básnickou sbírku, v které je však o mnoho básní více. Jediné, co mě od koupi odrazuje, je brožované vydání. Tahle literatura (a nejen tato) by měla být vydávána v pevné vazbě s úctyhodnou obálkou. Ale to je asi jen můj názor…

Každopádně kdo Havrana ještě nečetl a zajímá Vás, neváhejte. Věřím, že nebudete litovat ☺

Bodování:

4 komentáře:

  1. Miluju knihy od Poe a dlouho jsem si říkala, jakou knihu básní přečtu do čtenářské výzvy a teď už to je jasné :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si Havrana chtěla přečíst už strašně dlouho, ale pořád jsem to odkládala. Teď se mi naskytla skvělá příležitost a jsem za to ráda :)

      Vymazat
  2. Já od autora ještě nic nečetla, i když právě jeho Havran mě už nějakou dobu láká. :) Souhlasím, že výzva na databázi knih popostrčí člověka k přečtení knih, které dlouho odkládá, nebo po kterých by kolikrát ani nesáhl...což je moc dobře. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ano. Právě díky té výzvě jsem po něm konečně sáhla, což by mi jinak trvalo o něco více (klidně i pár let). A pokud tě Havran láká, neváhej. Je opravdu skvělý :)

      Vymazat

Děkuji za Váš čas strávený čtením příspěvku a případným komentářem :)