Recenze ✩ Strašidýlko Stráša ✩ Alena Mornštajnová

Grafická úprava: Carton Clan
Nakladatelství: Albatros
Rok a místo vydání: 2018, Praha
Vazba knihy: vázaná
Počet stran: 64
ISBN 978-80-00-05048-5

Stráša je malé strašidlo, které žije se svými rodiči na hradě. Na tom by nebylo nic tak neobvyklého, kdyby se ovšem nebálo. Zvuků, některých slov nebo i tmy. Zkrátka všechno, na co si jen vzpomenete. Toto malé strašidlo má však kamarády, kteří mu dodávají odvahy. A když se ztratí kočka Luisa, vydává se na odvážnou výpravu, jen aby ji našel, případně zachránil.

Alena Mornštajnová si mě získala knihou Hana, kterou jsem přečetla jedním dechem. Proto netrvalo dlouho a rozhodla jsem se pořídit si všechny její knihy, které dosud vydala. A Strašidýlko Stráša je jednou z nich.
„Doufám, že v tom čerti nejsou,“ polekal se Stráša. „Tatínek říká, že s čerty jsou samé nepříjemnosti.“
Tato útlá knížečka pro děti od šesti let je opravdu kouzelná a úžasná. Prostě jednohubka. Je nádherně zpracovaná a každé dítko z ní bude určitě nadšené. Přes všechny stránky ve spodní části jsou namalovány hradby hradu, tak jako na titulní straně ve všech možných barvách. Někdy jsou pomalované třeba prasátkem, srdíčkem nebo bubákem a někdy na nich sedí Stráša, jeho kamarádi nebo kočka Luisa. V horní části pak najdeme text. Za tento nápad tleskám, neboť je to opravdu krásné. Strašidýlko Stráša má čtrnáct kapitol a zajímavé je, že žádná stránka není očíslovaná.

Stráša má slavné rodiče, tatínka Bezhlavého rytíře a maminku Bílou paní. Oba pilně straší na jejich hradě a opravdu se jim daří. Jediné, co jim dělá starost, je jejich syn. Přestože je strašidlo, bojí se absolutně všeho. A právě jeho kamarádi mu dodávají odvahy. Seznámíme se jak s jeho celou rozvětvenou rodinou, tak s novou kamarádkou Helenkou i dávným přítelem Matějem, syna kastelána.

Když se jeho kamarádka kočička Luisa nevrátila z návštěvy, začal mít Stráša o ni strach. A nebýt jeho odvážných kamarádů, nikdy by se ji nevydal hledat. Jejich pátrání bylo veselé a Stráša si musel dodat hodně odvahy, aby se vydal na nebezpečnou misi. Však Ládin Houbelík je prapodivný člověk a co kdyby je načapal. Co by si pak se svými kamarády počal?

Jak jsem psala o něco výš, tato knížečka je opravdu kouzelná. Četlo se to samo a malé děti tu naleznou opravdu všechno: přátelství, vřelost, odvahu, veselost a trochu toho dobrodružství. Alena Mornštajnová vytvořila opravdu úžasný, nápaditý svět, který zahřeje u srdíčka. Vřele doporučuji ☺