Recenze ✩ Vánoční koleda ✩ Charles Dickens

Doslov napsali: Emanuela a Emanuel Tilschovi
Nakladatelství: Státní nakladatelství dětské knihy; edice Světová knihovnička (svazek 10)
Rok a místo vydání: 1958, Praha
Vazba knihy: vázaná
Počet stran: 152
Zdroj: knihovna

Ebenezer Vidřigroš je vážený pán, pro kterého není nic než práce. Je zlý, lakomý a sobecký. Neslaví Vánoce a nikoho nemá. Jednou večer se mu však zjeví duch jeho mrtvého společníka Vodrala, který mu pohrozí, že když nezmění své chování a smýšlení, skončí v temnotě jako on. Po tři noci se mu pokaždé zjeví jiný duch, který ho provede po rodinách, kde panuje láska a dobro, ale ukáží mu také ono zlo, které v sobě má. Čím vším si musí Vidřigroš projít, aby se nakonec změnil? A jakým způsobem se změní?

Od minulých Vánoc jsem si chtěla přečíst tento pohádkový příběh, ale až teď jsem si ji půjčila v knihovně. Přesně na Vánoce, abych si navodila tu správnou atmosféru. Zvolila jsem ale dobře?
Vnitřní chlad se podepsal i na jeho starých rysech – špičatý nos se mu ztenčil, tváře zkrabatěly, celé tělo ztuhlo, oči zarudly, úzké rty zmodraly a hlas skřípal, jako když pilou řeže led. Ve vlasech, v obočí i v nepoddajných vousech se mu usadila jinovatka. Ten chlad si nosil všude s sebou – v letním parnu měl v kanceláři jako v ledárně a o Vánocích nepřitopil ani o stupínek.
Kniha obsahuje pět kapitol, kdy se podíváme za naším hrdinou. Každá představuje některý milník jeho života a přesně určí, jakým směrem se bude ubírat později. Vcelku rychle jsem se začetla, a přestože jsem ji četla tři dny (nenechte se mýlit, pokaždé jsem musela odběhnout), byla opravdu kouzelná a věřím, že některým lidem určitě mnoho dá.

Přesně tak. Jak můžeme tušit, i tato kráska skrývá mnoho moudra a dobra. Až neuvěřitelné, co do tak drobného příběhu dokázal Dickens všechno skrýt. Mnohdy jsem se zarazila a mnohdy se usmívala. Vždyť onen duch Vánoc už není jako dřív, ne všichni chtějí být přesně takový, jaké bylo ono poslání. A proč bychom po celý rok měli být zlý a pak jen na jeden den v roce se usmívat a být milý? Vždyť kolik krásy a lásky a radosti můžeme udělat po celý rok? A nejen toto všechno nám autor chtěl říct.

Po celou knihu sledujeme výjevy spolu s naším hrdinou Ebenezerem Vydřigrošem, jak se ostatní lidé mají na Vánoce. Jak jsou šťastní a veselí už jen z toho, že mají jeden druhého a i on zatouží mít někoho po boku. Podíváme se do jeho dětství a mládí, abychom pochopili, co ho utvořilo a kdy se tak změnil. A nakonec zjistíme, že kouzlo Vánoc by mělo být všudypřítomné a že i ti špatní lidé se můžou změnit a můžou být dobrosrdeční a hodní.

Sečteno, podtrženo: přečtěte si tuto knihu! Vykouzlí Vám úsměv na tváři a věřím, že se i pobavíte a onen duch Vánoc z této knihy se přenese i na Vás :) Měla jsem obavy, jak se mi bude číst (přece jen je to klasika), ale nakonec jsem za ni ráda. Zbožňuji tento příběh a určitě se do něj znovu ponořím (příští Vánoce?) a knihu si prostě musím koupit. A víte co? Pokud jsou aspoň z poloviny Dickensovi knihy tak dobré jako tato, nebudu váhat. Teď už se Pickwicků bát nemusím :)