Recenze ✩ V dobrém i zlém ✩ Michelle Sacks

Obálka: Jiří Troskov
Nakladatelství: Cosmopolis
Rok a místo vydání: 2018, Praha
Vazba knihy: vázaná s přebalem
Počet stran: 296
ISBN 978-80-271-0763-6

Merry se Samem se z New Yourku přestěhovali do Švédska, pryč od uspěchaného života. Rozhodli se zde vytvořit nový život, vychovávat zde svého syna Conora a zatímco je Merry na mateřské, Sam se snaží prorazit v oblasti filmu. Vše jim krásně vychází, žijí spokojeně a mají se náramně. Ovšem i když je všechno skvělé, vždy se najde malá skulinka, kudy se vplíží zlo. Když se za nimi přijede podívat Merryina kamarádka Frank, vše se zdá úžasné, do doby, než ona sama pozná onoho zlého červíka a než se stane ona osudná a zlá věc. Co se vlastně stalo? A jak se s tím vším poperou? A co s tím vším mají společného Samovi a Merryini sousedé?

Ihned po Dopise jsem otevřela V dobrém i zlém. Četla jsem několik recenzí a všechny slibovaly výborné čtivo, tak proč by se kniha nemohla líbit i mě? Anotace zněla lákavě, přebal knihy vypadá také dobře, tak co víc si přát? A Bára z nakladatelství Cosmopolis byla tak hodná, že mi knihu zaslala ke zrecenzování.

Abych ale pravdu řekla, přestože stránky utíkaly jedna za druhou, začítala jsem se ztěžka. Rozjezd byl totiž pomalý a dalo by se říci nudný. A hlavně mi totiž unikal smysl toho, co čtu. A toto není moc dobrý začátek. Přesto jsem vytrvala a postupně tomu všemu přicházela na kloub.
Dokonalý život. Dokonalá rodina. Dokonalá lež.
Příběh máme hned ze tří pohledů: Sama, Merry a Frank. Sam s Merry zažívají nejlepší léta svého života v úžasném Švédsku, daleko od rodiny a přátel a všechno je pro ně nové a úžasné a skvělé. Svůj život si nemůžou vynachválit a Merry se ráda chlubí své nejlepší kamarádce Frank dalšími a dalšími fotkami a průpovídkami. K tomu všemu mají úžasného syna, který je roztomilost sama. Bohužel toto je přesně to, co mi na tom nesedělo. Všichni šťastní až za hrob. Ale protože vím, jakého je kniha ražení, tak jsem jen čekala, kdy ta bublina praskne.

Když za nimi přijela Frank na návštěvu, vše bylo skvělé. Ukázali jí život, jaký žijí a Frank začala závidět. Najednou chtěla mít všechno to, co Merry. A velmi brzy pochopila, že vše je jen přetvářka a začala zjišťovat, kde se stala chyba. Můžu Vám říct, že když poprvé Merry vystrčila růžek, okamžitě jsem zpozorněla. A když na další věci přicházíme spolu s Frank, nechceme tomu věřit. Nechápu, kde se to všechno vzalo. Ta zloba, faleš, zlost a prolhanost. Ale co jsem ještě více nepochopila, je důsledek všech těch špatností a konečné vyústění. To přece autorka nemůže myslet vážně!

No ano. Nudný začátek, který Vás skoro donutí knihu odložit na neurčito, příběh se postupně začne rozvíjet o nějaké zlé věci a tajemství, které ovšem vyvrcholí v takové zlo, až je Vám z toho špatně. Nechci tu prozradit více a je těžké o tom psát, když mám hlavu plnou, ale pokud máte malé dítě, knihu raději odložte. Nemusíte to totiž unést. Na jednu stranu nám autorka skvěle popsala psychologii hlavních postav a skvěle si i pohrála s námi, kdy bychom i hádali jiné aktéry. Ale autorka nám vykreslila tak neuvěřitelný závěr, že ještě teď to nemůžu skousnout.

Knihu bych doporučila jen silným jedincům. Nekoná se tu nic strašného či krvavého, jen je to špatné pro psychiku a toto by opravdu nemusel unést každý. Můžu říct, že Michelle Sacks si s tím vším skvěle pohrála a měla to naprosto úžasně promyšlené, do posledního detailu.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Cosmopolis, které spadá pod nakladatelský dům Grada Publishing! Knihu si můžete zakoupit zde.