Recenze ✩ Dopis ✩ Kathryn Hughes

Přeložila: Monika Kittová
Obálka: Anita Ponešová
Rok a místo vydání: 2018, Praha
Vazba knihy: vázaná s přebalem
Počet stran: 320
ISBN 978-80-247-5747-6

Tina je mladá žena, která je nešťastně provdaná. Její muž je nezaměstnaný, povaleč, alkoholik a pro ránu nejde daleko. Aby s ním byla co nejméně, najde si brigádu v dobročinném obchodě, kde může být zase sama sebou. Když v onom obchodě někdo zanechá starý kabát, najde v něm neodeslaný dopis, který v ní probudí zvědavost. Po dlouhém přemýšlení ho nakonec otevře, přečte si ho a rozhodne se ho po téměř čtyřiceti letech jisté Chrissie doručit. Najít ji však bude velmi těžké a ani neví, zda ještě žije. A její osobní život se sám řítí do trosek…

První z pěti vybraných knih ke zrecenzování z nakladatelství Cosmopolis je oddechovka zvaná Dopis. Ne jen že její anotace zní velmi slibně, která nadchne snad každé zvídavé srdce, ale ještě jsem četla asi dvě kladné recenze, které mě přesvědčily, že by nemusela být špatná.

Kniha je rozdělena na prolog, tři části a epilog. Jako první bych chtěla vyzdvihnout její obálku, neboť krásně vystihuje podstatu knihy. Poté bych ráda zmínila nadpisy kapitol a částí, neboť jsou znázorněny psanou rukou. To umocňuje příběh samotný, více v nás vyvolá pocit tajemství a chtivosti. Ona chtivost číší ze zvědavosti a více sympatizujete s Tinou, neboť právě na ní je, aby nám prozradila dávný příběh. A abych nezapomněla, děj má dvě časové linie: minulost (1973) a ještě větší minulost (1939). My můžeme jen hádat, co se stalo v minulosti a jaký dopad to celé mělo na Chrissie a Billyho.
V tragédii jedné ženy se skrývá naděje druhé...
Jako první se ovšem seznámíme s Tinou, mladou dámou, která je nešťastně provdaná za tyrana a ochlastu, který nepracuje a každým dnem uždibuje z Tininy dobroty a trpělivosti. Aby byla se svým manželem co nejméně, našla si ještě brigádu, kde se střetává s lidmi z ulice a tato dobročinná práce ji uklidňuje a dodává pocit potřebnosti a života.

Abych pravdu řekla, Tinin život je smutný a nechápala jsem, jak mohla tak dlouho s ním žít. Na druhou stranu chápu, že je opravdu těžké vystoupit z rozjetého vlaku. Čím dál víc jsem se sžívala s Tinou, tím více jsem jí fandila, a když konečně našla sama sebe, byla jsem nadšená. Ovšem jak se také říká, nic netrvá věčně. I ona se dopustila spousty chyb a později jsem nabývala většího dojmu, že je husa. Jenže když chcete udělat to nejlepší a věříte v to nejlepší, pak uděláte cokoliv…

Její život se ovšem také změní, kdy najde onen osudný dopis, který otevřela, i když nebyl adresován jí. Když pominu onu drzost, vykoukne na nás zamilovaný dopis, který nebyl nikdy doručen, a spolu s Tinou si začnete lámat hlavu, proč nebyl nikdy doručen a proč byl napsán. Co se tehdy stalo s Chrissie a Billym? Díky tomuto se nám rozjede druhá časová linie, která je také moc zajímavá. Chrissie s Billym se do sebe bláznivě zamilují, jak vyplývá z dopisu samotného, ale tehdejší doba jim neumožnila být spolu. Když se nad tím zamyslím, Chrissie opravdu trpěla a každý den prožívala s obřím kamenem na srdci.

Celý příběh je zajímavý a pěkně čitelný. Je to skvělé čtení na dlouhé večery, kdy si zalezete do postele s něčím dobrým a chcete něco romantického. Přesně tyto vlastnosti kniha má. Jednoduchost, jemnost a laskavost. Takže určitě doporučuji romantické duši a těm, kteří chtějí něco nenásilného, srdceryvného a částečně (po všech těch špatnostech) šťastného.