Recenze ⭑ Ústřičkova smrt a jiné příběhy ⭑ Tim Burton

Nakladatelství: dybbuk
Rok a místo vydání: 2013, Praha
Vazba knihy: vázaná
Počet stran: 128
2. vydání, v tomto překladu 1. vydání
ISBN 978-80-7438-100-3

Nakladatelství dybbuk vydalo již druhé vydání drobné knihy poezie slavného režiséra Tima Burtona. Krátké příběhy s typickým rysem předkládají tragikomické osudy postav a ty nejroztodivnější humorné scénáře.

Režiséra Tima Burtona jsem si oblíbila filmem Mrtvá nevěsta a v kombinaci s Johnym Deppem jsou jeho filmy prostě úžasné. Když jsem se dozvěděla, že nakladatelství dybbuk vydává knihu poezie (o čemž neustále pochybuji) právě od Tima Burtona, okamžitě jsem ji musela mít, bez výjimky. Ve skutečnosti trvalo 4 roky, než jsem ji konečně otevřela. A to jen proto, že jsem do práce nechtěla nést čtečku a Ústřičkova smrt a jiné povídky je droboučkého formátu.

O tom, jak je knížka drobná, svědčí fakt, že jsem ji přečetla během půlhodinové přestávky a ještě jsem měla necelých 10 minut k dobru. Obsahuje opravdu kraťoučké básně a mnohé se ani básněmi nezdají být. K tomu všemu je každá báseň proložena kresbou, typické pro tohoto pána. Pro představu se můžete podívat už na samotný přebal. Co mě ale nejvíce šokovalo, jsou básně samotné. Jsou opravdu tak krátké, že se na 128 stránkovou knihu vešlo rovných 23! No není to šílené?

Z těch 23 mi asi nejvíce utkvěla v paměti Holka mnohooká, Vúdúholka, Zápalek v čase svátečním, Camembertík, Královna Jehelnička a Ann. Každá báseň mě zaujala něčím jiným. Jedna pro svou krásnost, druhá podivnost, třetí zvláštnost a čtvrtá pro svou jedinečnost. Ale nejvíce snad jsou zvláštní a podivné. Přesně tak, jako jeho filmy. A přesto, jak moc mám Tima Burtona ráda, bylo to trošku zklamáním. Opravdu jsem věřila, že se pobavím. A k tomu všemu jsem třeba netušila, proč něco napsal tak krátce, když jsem v podstatě nepochopila smysl a následně jsem došla k závěru, že je to vlastně zbytečné.

Ústřičkova smutná smrt a jiné příběhy je zajímavá kniha, ale určena jen pro milovníky a obdivovatele Tima Burtona, podivína, který natáčí skvělé a zvláštní filmy. Já sama z ní mám rozporuplné pocity a neustále přemýšlím, na jakou stranu se přidám…