Recenze ✩ Je to i můj život ✩ Jodi Picoult

Nakladatelství: Ikar
Rok a místo vydání: 2005, Praha
Počet stran: 416
Doporučená prodejní cena: 229,- Kč
Zdroj: knihovna
ISBN 80-249-0623-6

Kate trpí leukémií, nejhorší možnou formou této nemoci. Lékaři ji diagnostikovali, když jí byly dva roky a nedávali jí moc šancí. Její rodiče, Sara a Brian, se nakonec rozhodli ji zachránit, v podobě dalšího dítěte, které se bude geneticky shodovat. Anna byla počata ve zkumavce a po celý svůj život, po celých třináct let nepoznala nic jiného, než darování krve a kostní dřeně až to nakonec došlo na darování orgánů. Jenže Anna už má všeho dost, najde si právníka a roztočí kolotoč, který se jenom tak nezastaví. Chce získat svobodu, chce sama rozhodovat o svém těle a chce, aby bylo jen na ní, jestli bude ochotna cokoliv darovat ze svého těla.

Další knihou, kterou jsem od Jodi Picoult otevřela, je Je to i můj život. Z její tvorby jsem nadšená, každá kniha je jiná, jinak osobitá a vždy mě něčím překvapí. Proto jsem byla zvědavá, čím mě překvapí tentokrát. A musím podotknout, že jsem nějaký takový konec očekávala (přece jen mi něco maličko moje máma prozradila, než jsem ji stačila zarazit), ale přesto jsem byla zaskočena.
Co uděláte, když jediný způsob, jak zachránit dceru, je obětovat její sestru?
Kniha je rozdělena na prolog, dny a epilog. Každý den i s prologem a epilogem začíná citátem, který Vás tak trochu navnadí na další pokračování. A každý den se setkáme hned s několika lidmi, jako je Anna, Kate, Jesse, Sara, Brian, Campbell a Julia. Každá osoba je něčím znamenitá a něčím významná. Dostaneme pohled na onen problém ze všech stran, každý řekne, co si o tom všem myslí. Hlavně Sara, jako matka nám dá skvělý pohled, jak a proč se tak zachovala. Jesse nám zase prozradí, jaké to je žít s někým, kdo je vážně nemocný a v podstatě nám ukáže, proč je takový, jaký je. Tedy: žádný svatoušek. Ale nejvíce nám k tomu všemu řekne Anna. Anna celý svůj život zachraňuje své sestře Kate život a někdy už toho máte opravdu dost. Někdy prostě musíte říct: končím. Ať je cena jakákoliv.

Annu jsem částečně litovala, protože za celý svůj život nepoznala nic jiného, než že jen zachraňovala život. Ano, já vím. Kate byla ta nemocná a té mi bylo také líto. Ale Anna přišla na svět jen proto, aby zachraňovala. Ne proto, že její rodiče chtěli třetí dítě. A s tímto vědomím musela žít. Chápu, že Sara chtěla pro Kate udělat všechno na světě a klidně by pro ni zemřela, tak jako každá matka pro své dítě. Ale v tomto směru byla sobecká. Je snadné někoho odsuzovat a netuším, jak bych se v oné situaci zachovala já. Ale Sara to přeháněla a nakonec neviděla, co bylo zřejmé. Proč se Jesse odcizil? Proč se s Brianem občas nepohodli? Proč Brian udělal to, co udělal? A konečně, proč to celé dala Anna k soudu?

Musím se ale přiznat, že ač je příběh nápaditý a svým způsobem bolestný, dlouho mi trvalo, než jsem se začetla. Nemyslím, že toto je nejlepší kniha, kterou autorka napsala. Buď se do děje ponoříte, nebo na to ponoření čekáte. A bohužel jsem čekala příliš dlouho. Také se tu hodně ochomýtá právník, který mi není moc sympatický a který zastupuje Annu. A právě tyto soudní procesy byly nudné. Neustálé popotahování, kdo je na té správné straně a kdo nakonec vyhraje. Možná proto mě kniha nezaujala na sto procent. Ale co je nejvíce zajímavé, je ona nemoc. Je tu hodně popsáno a vysvětleno, co znamená leukémie a čím vším si musí člověk s touto nemocí projít. Je to zajímavé a dozvíme se opravdu hodně, ale popravdě, v jednu chvíli jsem se přistihla, jak si říkám, že už je toho příliš. A jen doufám, že něco podobného nepostihne nikoho z mé rodiny ani v blízkém okolí.

Kniha Je to i můj život určitě měla zajímavý podmět a svým způsobem to bylo dobře napsané. Ale některé části mě trošku nudily, jakoby to začalo stagnovat. Přesto jsem vydržela a jsem za to ráda, protože závěr knihy byl opravdu nečekaný a já to zhltla se zatajeným dechem. Očekávala jsem nějaký drastický a smutný závěr (a já si opravdu trošku poplakala), ale toto jsem ani v nejmenším nečekala.

Knihu můžu doporučit všem milovníkům Jodi Picoult. Neřadí se zrovna mezi ty nejlepší, ale i přesto se Vám dostane skvělého příběhu :)