úterý 11. července 2017

Recenze ⭑ Kytice ⭑ Karel Jaromír Erben

Autor: Karel Jaromír Erben
Nakladatelství: Glos
Rok a místo vydání: 2005, Brno
Vazba knihy: vázaná
Počet stran: 162
Zdroj: knihovna
7. vydání, v nakladatelství Leonardo 2. vydání
ISBN 978-80-254-3788-9

O knize:
Jedná se o soubor básní, některých víc známých, některých méně známých. Obsahuje třináct balad, které byly ovlivněny slovanskou lidovou slovesností. Ony básně jsou: Kytice, Poklad, Svatební košile, Polednice, Zlatý kolovrat, Štědrý den, Holoubek, Záhořovo lože, Vodník, Vrba, Lilie, Dceřina kletba, Věštkyně.

Můj názor:
Kytici
jsem měla na seznamu a konečně přišla na řadu. Byla jsem zvědavá, jaká ve skutečnosti je a jestli je opravdu tak dobrá, jak hlásají češtináři na školách. Ale trvalo několik let, než jsem se skutečně odhodlala a myslím, že právě teď na to byla ta správná chvíle. S čistou myslí a nezaujatostí, že je to povinná četba.  

Myslím, že nemá cenu tu rozebírat každou báseň, všichni je známe. A onu slavnou sloku: „U lavice dítě stálo, z plna hrdla křičelo...“ Všichni jsme se tuto báseň učili, ať už s obtížemi nebo ne. Ale je to tak známá a provařená báseň, že neznám nikoho, kdo by to nedokázal odříkat i po několika letech. A možná právě tato báseň mě uvrtala do přečtení celé Kytice. Však je to skvost a vůbec se nedivím, že je v povinné četbě. Tenhle soubor básní by si měl přečíst každý!  

Přečetla jsem ji téměř okamžitě. Pravda, některé básně se mi četly hůře, například Záhořovo lože či Holoubek. Přesto to ve mně zanechalo zvláštní pocit. Pocit, který mě hnal ve čtení dopředu. Bavila mě a já měla snad poprvé pocit, že s poezií nejsem až tak na štíru, jak jsem si původně myslela. Snad v každé básni víte, o čem je řeč a co daným počinem chtěl Erben říct. Jistě, u některých se musíte zastavit a zapojit všechny své mozkové závity a věřím, že po několikerém přečtení budete stále něco objevovat. Mě osobně se mi nejvíce líbily Svatební košile, Vodník, Poklad, Zlatý kolovrat a Dceřina kletba.

Ve všech básní jsou hlavní hrdinky, ať už matka nebo dcera, čekající na ženicha. Skoro všechny básně jsou o lásce a utrpení. V některých je magická síla, v některých jde jen o naši zem. Celý soubor je ponurý, až temný. Místy hororový. A dětem bych vybrala ty méně strašidelné.

Když porovnám Kytici a Máj, je to jiné. Nesrovnatelné. Kytice mě bavila, na rozdíl od Máje. Máme tu vedle sebe dvě díla, která se svým způsobem zapsala do dějin našeho národa. Nebudu polemizovat, co kdo kterým dílem chtěl říci nebo proč jsou tak rozdílné. To přenechám jiným, kvalifikovanějším lidem. Jen mě zaujala myšlenka, jak dvě díla hnula naším národem a přitom jsou rozdílná. Jak dvě díla zaujala čestnou pozici ve školních osnovách a dodneška snad každý ovládá Polednici nebo jinou báseň a úvod Máje, jako když bičem mrská. Proč zrovna tyto dvě básně? Čím si zasloužily respekt a kdy se tak stalo?

Pokud jste Kytici ještě nečetli, neváhejte. Nebudete litovat. Já sama si hodlám pořídit svůj výtisk, abych si mohla kdykoliv prolistovat a přečíst libovolnou báseň.

Bodování: 

6 komentářů:

  1. Moc pěkná recenze, Kytice je klasika, takže kdo by jí nemiloval... A hlavně máš úplně úžasné vydání knihy. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Přesně, Kytice je klasika a mrzí mě, že jsem s ní tak otálela. To vydání není moje, měla jsem je půjčené z knihovny. Ale přesně toto by se mi líbilo :)

      Vymazat
  2. Kytice je jediná sbírka básní, která se mi líbí, poezii jsem nikdy nepřišla na chuť, nikdy jsem totiž nechápala, co tím chce básník říct (doslova) a tady to pochopí každý :-) Navíc jsou dost strašidelné a při čtení Polednice mi vždycky stojí chlupy na těle. Moc pěkná recenze :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak v tom s tebou naprosto souhlasím. Také nejsem žádný odborník na básně a málokdy (spíše nikdy :D) poznám, co chtěl básník říct. Prostě se v tom nevyznám. Ale Kytice je krásná v tom, že je tak hezky jednoduchá a přitom duchaplná. Prostě ji miluji a ráda se k ní budu vracet.
      Děkuji za milý komentář :)

      Vymazat
  3. Och, Kytice, kdo by neznal? Ukrývá v sobě krásné básně, ačkoliv /jak píše Marcela nade mnou/ jsou dost strašidelné..., ale také jsme Kytici ráda četla a některé verše se mi vybaví z paměti, ale ani jednu neumím úplně celou.
    Jinak velice povedená recenze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) No, já snad neznám nikoho, kdo by uměl aspoň jednu báseň celou :D Ale je pravda, že já strašidelná, ale přesto krásná. Jsem ráda, že nejsem jediná, kdo ji má rád :)

      Vymazat

Děkuji za Váš čas strávený čtením příspěvku a případným komentářem :)