čtvrtek 15. prosince 2016

Recenze ⭑ Den plný pitomců ⭑ Daňa Horáková

Autor: Daňa Horáková
Nakladatelství: Torst
Rok a místo vydání: 2014, Praha
Vazba knihy: brožovaná
Počet stran: 96
Zdroj: knihovna
1. vydání
ISBN 978-80-7215-486-9

O knize:
Mladá žena pobývá v psychiatrické léčebně, kde rozjímá nad svým osudem, osudem jiných bytostí a  pastelkami. Přemýšlí nad personálem léčebny a svou bytostí jako takové. Proč tu skončila? Co pro ni osud ještě nachystal? Jaký úděl má jako žena? A podaří se jí uniknout ze spárů zloduchů?

Můj názor:
Kniha Den plný pitomců je malého formátu, bez kapitol, dlouhými odstavci a malým označením, díky kterému poznáme, že nás příběh zavede do jiného dne nebo na jinou myšlenku. Poprvé byla vydána roku 1978 v pražských samizdatových edicích Expedice a Petlice. Měla velký úspěch a v Německu byla dokonce zfilmována.

Abych se přiznala, netušila jsem, do čeho jdu. Otevřela jsem ji s obavami, přece jen české autory moc nečtu a zatím jich není mnoho, komu bych mohla věřit. Ale s paní Horákovou jsem to riskla. Začátek byl takový zvláštní, zmatený a kostrbatý. Kniha mě nudila a mou jedinou myšlenkou bylo, aby to takto nebylo po zbytek knihy. Ale po pár stránkách jsem si zvykla a dokonce jsem se začetla. Prostě jsem chtěla vědět, jak to dopadne. Také jsem byla zvědavá, o co vlastně jde. Že hlavní hrdinka byla v blázinci jsem vydedukovala asi až v polovině knihy.

Ona hlavní hrdinka byla totiž zmatená. A přitom myslela jasně a střízlivě. Jen měla občasné vybočující myšlenky. Doktoři byli docela v pohodě, jen ty sestřičky jsem neměla v oblibě. Obzvláště ta jedna. A hlavně jsem nepochopila, proč udělala to, co udělala. Nebo jakého testu se účastnila? Tohle bylo zmatené a nevysvětlené. Škoda. Mám pocit, že abych to pochopila, musela bych být zběhlejší v jistém období našich dějin...

Na to, že jsem knihu četla někdy před třemi týdny a vrátila před dvěma, tak jsem i tak vytvořila docela přijatelnou recenzi. Měla jsem obavy, abych toho byla schopná. Když se nad knihou zamyslím teď s odstupem, musím podotknout, že byla sice jiná, ale velmi čtivá a dobrá. Přečetla jsem ji během dvou dnů a po odložení jsem se na ni docela těšila. Dávám čtyři hvězdičky.

Bodování: 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za Váš čas strávený čtením příspěvku a případným komentářem :)