pátek 12. srpna 2016

Recenze ⭑ Šťastný princ a jiné pohádky ⭑ Oscar Wilde

Autor: Oscar Wilde
Přeložila: Markéta Cukrová
Fotografie: Ondřej Šťastný
Nakladatelství: Andrej Šťastný
Rok a místo vydání: 2007, Praha
Vazba knihy: vázaná
Počet stran: 144
Doporučená prodejní cena: 199,- Kč
Zdroj: moje knihovna
ISBN 978-80-86739-32-8

O knize:
Kniha obsahující devět pohádek: Šťastný princ, Sobecký obr, Oddaný přítel, Podivuhodná rachejtle, Slavík a růže, Mladý král, Infantčiny narozeniny, Dítě a hvězdy, O rybáři a jeho duši. Zmíním jen některé.

Slavík a růže
je o mladém muži, který byl odmítnut svou milou. Stýskal si, a aby získal její srdce, řekla mu, že chce červenou růži. Jenže ta nikde neroste. Celé to vyslechl slavík a vydal se onu růži získat, pro tu jejich lásku. Ale musel podstoupit dlouhou cestu, která pro něj končí neslavně. 

Oddaný přítel je o hodném Honzíkovi, který nadevše miluje svou zahradu a kytičky. Má vypočítavého souseda, který ho jen využívá. Ale Honzík nic nevidí a udělal by pro něj cokoli. Pro jeho přátelství, které je spíše jednostranné, využívané. Až jednoho dne při snaze splnit pro svého souseda přání, umírá.

Infantčiny narozeniny je zase pohádka o holčičce, která slaví narozeniny. Jako dcera zámožného otce je rozmazlená a tak se nedívá napravo nalevo, je tak vychována. A když pro ni tančí chlapec, který si myslí, že ho má ráda, zachová se nelidsky a chlapec skomírá.

Můj názor: 
Kniha je plna pohádek k zamyšlení. Jsou o moudrosti, spravedlnosti a cti. Jsou poučné a kraťoučké. Každá je jedinečná a svá a přece pravdivá. Už teď mohu s jistotou říct (napsat), že je jednoho dne budu předčítat svým dětem (a já jen doufám, že mě s nimi nepošlou někam :D).

Říká se, že Wilde chtěl svět, ve kterém by se k sobě všichni chovali laskavě, s úctou, byli poctivý a pravdomluvní. Snažil se ve všem vidět krásu. A právě tu krásu se snažil vmáčknout sem, do těchto pohádek. Ne že by skončily vesele (ne v každé pohádce musí dobro zvítězit nad zlem) a šťastně, ale já v nich tu krásu našla. Nejvíce se mi líbily čtyři pohádky a to tyto: Šťastný princ, Slavík a růže, Mladý král a Rybář a jeho duše.

Tato pohádková knížka obsahuje velká písmena, takže Vašim dětem (nebo jiným ratolestem:)) se nebudou příběhy zdát tak hrozitánsky dlouhé. Jen mě mrzí, že neobsahují obrázky. Myslím, že by to hodně oživilo a takové zpestření jako třeba slavíka, jak získává růži nebo Honzíka, jak opečovává svou zahrádku, by mohlo být zajímavé a dětem by to utíkalo ještě rychleji.

Ale nezoufejte. Pokud patříte mezi Wildeovy fanoušky, tato knížka by Vám neměla chybět. Vůbec se nebudete muset stydět ji otevřít někde na veřejnosti. Vždyť tyto pohádky jsou, dá se říct, určeny i pro nás dospělé. A věřím, že každý si najde tu svou oblíbenou a každý si v ní najde to svoje moudro a dobro :)

Bodování:

2 komentáře:

  1. Po tisíci letech na tvém blogu, Ivet a musím říct, že zrovna tuto knihu mám rozhodně v hledáčku. Pohádky mě vždycky bavily, nicméně teď, jak už jsem starší, mě strašně baví sledovat jak se mi pohled na určité věci změnil :)
    Krásná recenze, měj se krásně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to určitě doporučuji, pokud na ni máš zálusk :) Je vážně kouzelná a rozhodně patří mezi ty nej :)

      Vymazat

Děkuji za Váš čas strávený čtením příspěvku a případným komentářem :)