neděle 29. prosince 2019

Recenze ✩ Kanibal z Nine Elms ✩ Robert Bryndza

Autor: Robert Bryndza
Originální název: Nine Elms
Přeložila: Kateřina Elisová
Grafická úprava: Roman Křivánek
Nakladatelství: Cosmopolis
Rok a místo vydání: 2019, Praha
Vazba knihy: vázaná s přebalem
Počet stran: 464
Zdroj: moje knihovna
1. vydání
ISBN 978-80-271-2897-6

1. díl ze série Kate Marshallová

O knize:
Kate Marshallová je bývalá policistka, která před patnácti lety vyřešila velmi těžký případ. Nepřízeň osudu jí však nedovolil, aby v žebříčku povýšení postupovala. Její chvilkové oslabení v profesním životě ji srazilo na zem a musela tvrdě bojovat, aby se znovu postavila na nohy. Dnes však vyučuje kriminologii na univerzitě a je spokojená.

Když dostane e-mail, kde jí starý muž prosí, aby našla jeho dávno zmizelou dceru, že by ji s manželkou chtěli pochovat, její dávná minulost se znovu otevře. Mají totiž za to, že ji nezabil nikdo jiný, než Kanibal z Nine Elms, sériový vrah, kterého tenkrát chytila a její kariéra skončila. Jenže zrovna v tu samou chvíli jí zavolá bývalý kolega, aby se přijela podívat do márnice na jednu mrtvou dívku. Kanibal z Nine Elms je zpátky. A nikdo neví, kdo onen napodobitel je a o co mu vlastně jde. A kolik dívek už stačil zabít?

Můj názor:
Robert Bryndza má na svědomí celkově tři série a s jednou slaví veliké úspěchy. Tou poslední je Kate Marshallová, která na nás čekala právě v tomto prvním díle, Kanibal z Nine Elms. A nakladatelství Cosmopolis nám opět udělalo radost a tuto knihu vydalo. Tak jaká nakonec Kate byla? A dala se odlišit od Eriky Fosterové?
Už jednou unikla vrahovi. Dokáže to i podruhé?
V první řadě napíši, že jsem už z kraje knihy byla zmatená, neboť na přebalu je napsáno, že Kate byla před patnácti lety skvělá policistka se slibnou kariérou, ale v první kapitole jí bylo kolem pětadvaceti. No jo, jenže pak jsem zjistila, že to byla minulost a najednou jsem byla v přítomnosti, takže za to může má nepozornost a ne nakladatelé. Začínáme tedy podzimem 1995 a pak o těch patnáct let později.

Už s prvními stránkami mi bylo jasné, že se autor od Eriky moc neodlišil. Vytvořil novou postavu v novém prostředí a jinou minulostí. Ale způsob, jakým nám seznámení s Kate naservíroval, byl dost podobný Erice. Mám na mysli stejný styl psaní. Zprvu mi to vadilo, ale později jsem na to zapomněla, neboť se mi dostalo vcelku napínavého příběhu.

Kate před patnácti lety vyřešila velmi těžký případ, kdy sériový vrah brutálním způsobem zabíjel mladé dívky. Novináři mu začali přezdívat Kanibal z Nine Elms. Tenkrát ale sama málem přišla o život, když se se samotným vrahem prala. Jenže místo úspěchu sklidila sesazení. Dnes pracuje na univerzitě, kde přednáší kriminologii a snaží se vést klidný život. Když jí však přijde e-mail od muže, který před x lety ztratil dceru a rádi by s manželkou konečně došli klidu a chtěli by ji pochovat, zjistí, že klidný život nebude mít nikdy. Onen sériový vrah jí nikdy nedá pokoj. A manželé si myslí, že právě on kdysi zabil jejich dceru, ale policie má moc práce, aby se zabývala jejich odloženým případem. Kate jim je líto, a tak si s nimi aspoň zajede promluvit. Netuší však, co všechno tím rozpoutá.
„Kate, máš hodně práce?“ zeptal se bez úvodu.
„Nemám. Je všechno v pořádku?“
„Potřeboval bych, abys přijela do márnice… Potřebuji druhý názor.“
V Londýně znovu začne řádit sériový vrah, který vraždí mladé dívky a až moc se to podobá Kanibalu z Nine Elms. No jo, jenže jak je to možné? Skutečný vrah přece sedí za mřížemi s nejvyšší ostrahou. Policie bude mít plno práce, aby vyřešila tuto záhadu, a Kate znovu prožívá noční můru. Se svým asistentem najdou vodítka, která jsou tak trochu šílená a celá akce je hlavně nebezpečná.

Celé to bylo do detailu promyšlené. Skvěle se to četlo a Kate jsem si opravdu oblíbila. Její minulost (kterou tu nechci prozrazovat) je opravdu hrozná a musí za ni nést vysoké následky. Na druhou stranu, kdyby se tak nestalo, byla by o hodně ochuzena a kdoví, jak by vlastně skončila, kdyby nebylo oné osoby. Bohužel však musím konstatovat, že závěr knihy se mi vůbec nelíbil. Bylo to napínavé a strašně moc jsem chtěla vědět, jak se z toho vyseká, takže odložení knihy bylo prostě nemyslitelné. Ale jako… To fakt? Kate se zachovala jako Rambo, což bylo nereálné. Ve fantasy bych tomu uvěřila, ale tady, kde je jen obyčejná žena, která se snaží chytit sériového vraha…

Kanibal z Nine Elms byla propracovaná kniha, která se četla sama a moc se těším na další díl (jen doufám, že Robert kvůli Kate nezapomene na Eriku). A kdyby nebylo toho blbého konce, byla by to parádní kniha. Přesto nechci nikoho odrazovat, věřím, že si své oblíbence najde. Však má také veliký potenciál☺

Bodování:
Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Cosmopolis, které spadá pod nakladatelský dům Grada Publishing! Knihu si můžete zakoupit zde.

6 komentářů:

  1. Na autorovu novou sérii slýchám celkem rozporuplné názory. Je dobře, že tobě se líbila. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já zatím četla ty kladné. A ano, líbila (až na ten konec). Brydza prostě umí zaujmout :)

      Vymazat
  2. Na knihu se chystám. Bude to konečně můj první Bryndza, tak jsem zvědavá. :-O

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem zvědavá, jak se ti bude líbit :)

      Vymazat
    2. Už přečteno - sepsáno. Brzy bude i publikováno :)
      Já byla z knihy nadšená. Nemám srovnání se sérii o Erice, takže možná o to líp. Podle mě skvěle vykreslený thriller. Mě ten konec, jak píšeš, nepřišel nijak “přefantazírovanej”.. prostě se chtěla za každou cenu zachránit..

      Vymazat
    3. Tak to se jdu mrknout ;)
      To ano, chtěla se za každou cenu zachránit. To by chtěl každý, ale mohl to trochu více rozvést a provést jinak. Prostě mi přišla jako nějakej super hrdina, což nebyla...

      Vymazat

Děkuji za Váš čas strávený čtením příspěvku a případným komentářem :)