Recenze ✩ Návrat krále ✩ John Ronald Reuel Tolkien

Vazba knihy: vázaná s přebalem
Počet stran: 480
Zdroj: půjčeno
4. vydání, v nakladatelství Argo 1. vydání
ISBN 978-80-7203-728-5

3. díl ze série Pán prstenů – zde mohou být zodpovězeny otázky z předešlých dílů!!

Frodo se Samem putují po nebezpečném území do Mordoru, kde mají splnit své poslání. Cestu jim kříží skřeti a Glum, který chce prsten jen pro sebe. Je nevypočitatelný a Sam musí udělat vše pro to, aby Froda ochránil. Ostatní hrdinové se chystají zasadit poslední ránu Sauronovi, který se stále více rozlézá a je stále mocnější. Jak nad ním zvítězit? A kdo všechno je ochoten se zapojit do tohoto nelehkého úkolu? Aragorn najme nečekané bojovníky a on samotný se nehodlá vzdát a pro dobrou věc je ochoten i zemřít. Co všechno musí naši hrdinové podstoupit? Co všechno musí vybojovat a co všechno musí znovu obnovit?

Návrat krále jsem otevřela hned po přečtení druhého dílu, ale bohužel mi četba trvala více než měsíc. Ne že by kniha byla špatná, to vůbec ne, ale absolutně mi to nedovoloval čas. Věřím, že kdyby byl, zvládla bych ji do týdne.
V nouzi je každá minuta drahá a přece je lepší pozdě než nikdy.
Příběh je připomenut třístránkovým převyprávěním, co se v předešlých dvou dílech událo. Což je skvělé připomenutí, pokud knihu neotevřete ihned a něco pozapomenete. Pak je klasicky rozdělena na Kniha Pátá a Kniha Šestá. No a posledních asi 140 stránek patří doslovu, kde se dočtete o dějinách Númenorejcú, elfů, hobitů, trpaslíků, rodokmeny, o jazyku nebo výslovnosti. Ten mě popravdě moc nezajímal, a kdyby v knize nebyl, bylo by to lepší.

Když se podívám na samotný příběh, je opět kouzelně napsaný a velmi chytlavý a čtivý. Samozřejmě se nám dostane nějaké to dobrodružství a napětí, jak nakonec ona děsivá válka dopadne a co všechno musí naši hrdinové podstoupit. Ti také vyrostou, zažijí spousty zdarů i nezdarů, z kterých se poučí na další bitvu a později život. Samozřejmě tu některé významné postavy zemřou, ale tak to ve válkách chodí. Naproti tomu po vydobytí války začnou zažívat radosti a štěstí.

Jak jsem už psala, příběh se četl hodně dobře. Nejprve se podíváme za rozbitým společenstvem, kteří po svrhnutí Sarumana chvíli odpočívali, nabírali síly a utřiďovali si myšlenky, jen aby se mohli vydat do Mordoru a zasadit ránu Sauronovi. Cesta tam nebyla lehká a samotná válka o nic lehčí, přesto se snažili sebevíc, dokonce i hobiti měli svůj úkol a nutno podotknout, že měli veliké štěstí, že měli po boku Gandalfa a pak ještě nového krále Aragorna, který ač se to nezdálo, měl velikou moc.

Zatímco všichni bojovali, dva zbylí společníci se snažili z posledních sil dostat nepozorovaně do Mordoru, k Hoře osudu a zničit prsten. Frodo se Samem to měli nejtěžší, protože prsten byl stále těžší a těžší, ne jen co by se váhově řeklo, ale hlavně myšlenkově. Protože má tolik zla v sobě ukryto, že Frodo přestával logicky uvažovat a právě v těchto chvílích se Sam ukázal jako opravdový přítel. Ne jen že ho poháněl, podporoval, ale i posiloval na mysli. Jejich poslední okamžiky v boji o prsten byl nejzajímavější, nejtěžší a nejnapínavější. Hlavně poté, co se na scéně znovu ukázal Glum.

Také bych ráda vyzdvihla události popsané po skončení války, neboť jak to bývá, kraj i lidé jsou pošramoceni a nemocni a je spousty práce vrátit vše, jak to bývalo. Aragorn se v tuto chvíli ukáže jako opravdový král a dokáže, že je trůnu hoden. Elfové spolu s trpaslíky jsou velmi nápomocni a hobiti zažívají nečekané slávy. A když se vydají všichni domů, jejich cesta je veselá a smutná zároveň. Nejvíce smutný ovšem je Kraj. Hobiti svůj domov nepoznávají, a zatímco všichni ostatní žijí svůj pokojný život, hobiti musí vybojovat ještě jednu bitvu. Toto zakončení se mi moc líbilo. Bylo to pěkné zpestření. A co mě překvapilo, byl popsán život hobitů ještě dlouho po tom všem. Také moc zajímavé.

Když se nad tím zamyslím, kniha byla velmi poutavě napsaná, napínavá a pan Tolkien měl vše promyšleno do posledního detailu. Vše do sebe perfektně zapadalo a věřím, že někdy za pár let se do této série znovu ponořím.