úterý 23. května 2017

Recenze ⭑ Máj ⭑ Karel Hynek Mácha

Autor: Karel Hynek Mácha
Doslov napsal: Pavel Vašák
Kresba na přebalu: Vladimír Komárek
Nakladatelství: Československý spisovatel
Rok a místo vydání: 1987, Praha
Vazba knihy: vázaná s přebalem
Počet stran: 64
Zdroj: knihovna
5. vydání
ISBN 22-016-87

O knize:
Lyricko-epická báseň, v které Karel Hynek Mácha píše ústy hrdiny o kráse přírody a naší zemi a pronáší svoje odvážné myšlenky o tajemství smrti a věčnosti.

Popisuje, jak hlavní hrdina byl na svou popravu přiveden, proč byl odsouzen a proč to vše jeho milá způsobila.

Můj názor:
Přiznám se bez mučení, poezie mě nikdy příliš nebavila. Hlavně taky proto, že jsem kolikrát nechápala, co tím chtěl básník říci. Ale Máj je český skvost, který si musí přečíst snad každý. Je to něco, co vyžaduje pozornost a úctu nás všech k něčemu tak vznešenému. Taky proto jsem se odhodlala ke čtení. Ovšem mé nepochopení k poezii se projevilo i zde. Ne že by to bylo až tak špatné dílo, to jistě ne. Bohužel mě to nezaujalo natolik, abych jím byla nadšena a pohlcena jako spousta jiných.

Abych pochopila celý děj, co tu Mácha napsal, musela bych si to přečíst ještě jednou. Možná vícekrát. Ale to už neudělám. Nemám tu odvahu. Na mě je to moc veršované, moc složitě napsané. Snad nejvíc se mi líbil začátek: „Byl pozdní večer – první máj – večerní máj – byl lásky čas…” Jenže tohle jsem se učila na základce, tenhle začátek snad umí každý. Ale mně se líbí. Škoda, že jen tenhle malý kousek. Také jsem dost často myšlenkami utíkala k filmu. Kdysi jsme na něm byli v kině se školou a některé scény mi utkvěly v mysli. Neustále jsem si je omílala, což možná zapříčinilo mou nepozornost a neschopnost se vcítit víc do této básně. 

V knize je zajímavý doslov, napsán panem Vašákem. Píše o Máji, Máchovi, ale i o jeho jiných dílech a době, kdy tato báseň byla napsána a poprvé vyšla.

Bodování: 

2 komentáře:

  1. Ty jsi se teď dala na povinnou četbu? :-) To tě chválím, ale zrovna Máj si asi nikdy nepřečtu. Jasně, znám tu báseň, asi se ji každý učil ve škole nazpaměť, ale že bych si přečetla celou knihu, byť má jen 64 stran, to nééé. To tě obdivuji :-) Poezii jsem taky nikdy na chuť nepřišla, přečetla jsem akorát Kytici, která se čte dobře a Havrana od E.A. Poa :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani ne :D Ale řekla jsem si, že by nebylo špatné něco přečíst. A Máj byl jednou z těch knih. Kytici mám taky za sebou a Havran mě teprve čeká. Na něj se moc těším :) Já ještě přečetla Baladu o žaláři v Readingu a tím jsem skončila. Myslím, že té poezie bylo ažaž :D

      Vymazat

Děkuji za Váš čas strávený čtením příspěvku a případným komentářem :)