pátek 21. dubna 2017

Recenze ⭑ Bouřková sezóna ⭑ Andrzej Sapkowski

Autor: Andrzej Sapkowski
Originální název: Sezon burz
Přeložil: Stanislav Komárek
Ilustrace: Jana Komárková
Obálka: Michal Ivan
Nakladatelství: Leonardo
Rok a místo vydání: 2014, Petřvald u Karviné
Vazba knihy: brožovaná
Počet stran: 368
Doporučená prodejní cena: 279,- Kč
Zdroj: půjčeno
1. vydání
ISBN 978-80-7477-050-0

Samostatný román o Zaklínači Geraltovi

O knize:
Geralt jako zaklínač to nemá lehké. Chrání slabší, bojuje s nestvůrami a lidé se ho bojí. Když dorazí do města Kerac, musí chtě nechtě odevzdat své dva meče do úschovy. Ve městě nepanuje žádné násilí a pokud se tam chce někdo zastavit, musí odevzdat všechny zbraně. Jenže Geralt je o ně ochuzen. Někdo je ukradl a proto je musí dostat zpátky za každou cenu. Ne jen že jsou nenahraditelné, ale zaklínači se takové věci nestávají. Najít zloděje nebude lehké, podaří se mu to?

Můj názor:

Na Bouřkovou sezónu jsem se hrozně těšila a otevřela ji s velikým očekáváním. Jaká bude? Jaké dobrodružství tentokrát Geralt zažije? Přece jen už je to nějakých 14 let, co Sapkowski napsal poslední díl, Paní jezera. A tak otázka, jestli má stále co říct, byla na místě.

Děj je zasazen někdy do období, kdy se Geralt rozešel s Yennefer. Tedy do povídkových souborů a dávno před Ciri. Nejsou tu žádná známá místa, ani postavy. Dalo by se říci, že se Sapkowski drží své osnovy. Nejen že zaklínač prožije románek s čarodějkou, ještě si stihne vytvořit silné přátelství s trpaslíkem jménem Addario Bach. Tento trpaslík Vás zaručeně nenechá na pochybách. Svou mluvou, názory a činy je tak rovný a přímý, jak jen si zaklínač může přát. Samozřejmě Geralt zabije pár příšer, chrání slabé, zaplete se do intrik s čaroději, politických machinací a co víc, k tomu všemu ztratí své meče. Přestože tu je spousta nových postav, které se Vám určitě zaryjí do kůže, své místo tu mají i naši staří známý. Trubadúr Marigold je věrný svému řemeslu a vlastně i své jednoduchosti. Marigold je osoba sama o sobě, díky této postavě je to veselejší a jeho manýry dostanou snad každého. Pak se tu mihne samotná Yennefer a Nimue. Její účast je více než zajímavá. Díky ní je tu pár zmínek na "to potom s Ciri". Těm, kteří tuto dívku milují, se musí zaručeně vykouzlit úsměv na tváři.

Abych se ale přiznala, zprvu jsem byla dost zklamaná. Nedařilo se mi začíst a prostě mě to nebavilo.
Když odmyslím fakt, že jsem na Bouřkovou sezónu neměla tolik času, kolik bych si představovala, stejně se četla pomalu. Přiznávám, že jsem třeba 2 dny po knize ani nevzdechla. Proto mě trvalo necelé 3 týdny, než jsem konečně dočetla poslední stránku. A to je dle mého názoru dost problém. Je sice pravda, že asi v polovině knihy děj dostal spád a já byla najednou zvědavá, jak se s tím vším Geralt vypořádá. Ale až po polovině knihy? Myslela jsem, že bude pátrat po svých mečích a je pravda, že ze začátku snahu má, ale pak se začne zabývat úplně jinými věcmi a já najednou ztratila pojem, o co mu vlastně jde. Díky mé prodlevě ve čtení je pochopitelné, že jsem se pak v ději ztrácela. Sapkowski navíc přeskakoval z jedné události do druhé, hodně mě to mátlo. Bylo to nesouměrné a nic neříkající. Jakoby Sapkowski vymyslel několik příběhů a vecpal je do jednoho příběhu a popravdě, dost mě to unavovalo. Pak jsem moc nepochopila konec. Jak se to tedy všechno semlelo? A jak se k tomu všemu dostala jistá čarodějka? Hlavně mi vrtá hlavou způsob, jakým k mečům znovu přišel. Proč to bylo tak banální? Jakoby Sapkowski najednou nevěděl jak z toho všeho ven...

Kniha je doprovázena kresbami od Jany Komárkové, které jsou docela vyvedené. Jen se mi nepříliš líbilo vyobrazení Geralta a Marigolda. Protože jsou tito dva hrdinové zvěčněni v celé sáze, mám svou představu, jak vypadají a paní Komárková to jaksi zazdila. Namalovala zcela nové postavy, které se do příběhu prostě nehodí. Ale co naplat, nevadí. Jinak celé provedení knihy je pěkné. Kapitoly jsou navíc zhruba jen 20 stránkové, takže rychle ubíhají a když potřebujete odložit knihu, ta kratičkost je na to jak dělaná.

Když se podívám na celou knihu, stále nevím, jaký postoj k ní mám zaujmout. Možná že by bylo lepší, kdyby Sapkowski nechal zaklínače spát. Když neznáte celou ságu o Ciri, jako fantasy je to dobré čtivo. Ale z toho druhého hlediska... Prostě mi přijde, že chtěl napsat dobrý fantasy román, ale Geralt se tam moc nehodil. Ač mě to mrzí, tahle recenze je plná kritiky. Škoda. Možná že za pár let budu na tuto knihu připravena. A možná byla chyba, že jsem ji četla hned po celé sérii...

Bodování:

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za Váš čas strávený čtením příspěvku a případným komentářem :)